Totalt vil ikke omsetningene bli like høy som i fjor på kjøpesentrene. (Arkivfoto: Odd Henrik Vanebo)

36,9 prosent økning i julehandelen

Omsetningen i uke 50 var 36,9 prosent høyere enn i uke 49. Likevel er veksten fra uke 49 til 50 mindre enn forventet.

Publisert

– Julehandelen øker uke for uke opp mot julaften. Mange merker at julen nærmer seg, og folk vil få handelen unnagjort, sier direktør for Virke Faghandel, Bror William Stende.

Selv med en økning på 36,9 prosent fra forrige uke, har omsetningene gått ned 6,3 prosent sammenlignet med uke 50 i fjor. De siste fem ukene har omsetningen vært 1,2 prosent lavere enn i 2018.

Bror William Stende: – Julehandelen øker uke for uke opp mot julaften. (Foto: Virke)

Vekst innen klær, sko og veskehandel

Klær- sko og vesker var kategoriene som kom best ut av uke 50, med en vekst på 63 prosent fra forrige uke. I spesialbutikkene økte omsetningen med 47 prosent, og for butikkene innen hus og hjem økte omsetningen med 30 prosent. Lavest vekst fra forrige uke hadde kategoriene mat og drikke, med en omsetningsvekst på 21 prosent.

Omsetningen i uke 50 var 10,2 prosent høyere enn i Black Week i uke 48. Inntil resultatet av julehandelen 2019 foreligger har det vært den største uken omsetningsmessig.

– Mange var tidlig ute med handelen i Black Week, men det er fortsatt en tradisjon for mange å vente med julehandelen til vi er godt inne i desember, sier Stende.

Nedgang fra 2018

I uke 50 falt omsetningen i alle landsdeler sammenlignet med i fjor. Minst nedgang var det på Sørlandet der omsetningen i gikk ned med 3,5 prosent. På Vestlandet og i Nord-Norge falt omsetningen med rundt 5 prosent, mens Trøndelag og Østlandet opplevde en nedgang på 7,3 prosent sammenlignet med 2018.

Ved utgangen av uke 50 var det ni handledager igjen til julaften mot 8 i fjor. Omsetningsmessig vil uke 51 bli den klart største i desember. Trolig vil handelen øke med 25-30 prosent fra uke 50 til uke 51.

– Vi har opplevd noe nedgang i desember sammenlignet med i 2018. Totalt vil nok ikke omsetningene bli like høy som i fjor på kjøpesentrene, men vi har sett en betydelig økning i handel på nett. I år får vi også en ekstra handledag før jul, som nok kan balansere den totale omsetningen noe, sier Stende.

Analysen baserer seg på omsetningstall fra 190 kjøpesentre. Dette kan være en indikasjon på at det er netthandelen som sitter igjen med den største veksten fra årets julehandel.

Omsetningsendring per bransje

Kategori

Omsetningsendring uke 49 - 50 2019

Omsetningsendring uke 46-50 2018-2019

Mat og drikke

21 prosent

-0,1 prosent

Klær, sko og vesker

63 prosent

-5,9 prosent

Spesialbutikker

47 prosent

-3,5 prosent

Hus og hjem

30 prosent

2,8 prosent

Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter)

36,9 prosent

-1,2 prosent

Kilde: Kvarud Analyse

Omsetningsendring per landsdel

Landsdel

Omsetningsendring uke 50 2018– 2019

Midt-Norge

-7,3 prosent

Vestlandet

-4,9 prosent

Østlandet

-7,3 prosent

Sørlandet

-3,5 prosent

Nord-Norge

-5,1 prosent

Kilde: Kvarud Analyse

Powered by Labrador CMS