Du er her

AI vil løfte retailsektoren

Forskning fra Oxford Economics viser at kunstig intelligens (AI) vil kunne løfte retailsektoren.
Av Redaksjonen
Publisert 09.04.2019 13:51

AIs påvirkning av retail er fortsatt bare i startfasen. Retailere har begynt å ta i bruk kunstig intelligens, men de er kresne kunder.

En ny studie utført av Oxford Economics for Synchrony Financial viser at retailere regner med at AI skal endre selskapene og bransjen, men at de fortsatt er skeptiske til den enorme hypen som er knyttet til teknologien.

Oxford Economics intervjuet på tampen av fjoråret 324 ledere innen sju retailsektorer i USA. Undersøkelsen viser at de fleste retailere er i en tidlig fase i å ta i bruk AI, men at utviklingen går raskt. De som er tidlig ute har fokus på å hente ut strategisk verdi og ser for seg en rekke forretningsmuligheter.

Blant de viktigste funnene:

  • Nesten tre fjerdedeler av respondentene sier at kunstig intelligens vil være nødvendig for å være konkurransedyktig de neste fem årene, en andel som stiger til 90 prosent blant early adopters.
  • Nesten halvparten av respondentene sier at anvendelsen av AI vil ha en transformativ innvirkning på egen virksomhet.
  • Bare 13 prosent av respondentene er enige eller svært enige i at dagens AI-applikasjoner lever opp til hypen. Og early adopters synes i enda mindre grad at virkeligheten matcher markedsføringen.

Retailledere oppfatter AI som et hjelpemiddel som vil sette dem i stand til å ta i bruk flere teknologier med spesielle applikasjoner, inkludert maskinlæring og analyse, chatbots og såkalte intelligente agenter, og robotprosessautomatisering (RPA). De implementerer ulike verktøy ut fra egne behov.

  • 41 % av respondentene oppga at chatbots eller virtuelle agenter enten var implementert i enkelte deler av virksomheten, implementert bredt eller allerede godt integrert i operasjoner.
  • 40 % sa at robotprosessautomatisering (RPA) befant seg i ett av disse tre stadiene av implementering.
  • 36 % sa at maskinlæring og analyse var i ett av disse stadiene av implementering.

Både netthandlere og fysisk retail vurderer AI for å forbedre kundeopplevelsen, personalisere markedsføringskampanjer og automatisere lager og logistikk.

Større selskaper ligger foran sine mindre konkurrenter når det gjelder å ta i bruk AI.

 


Matthew Reynolds (Foto: Oxford University)

– Retailere regner med at AI skal gjenopprette en sektor som står overfor disruption, sier Matthew Reynolds, en av lederne av undersøkelsen ved Oxford Economics. Det er store utfordringer for ledende bedrifter, mangel på relevant kompetanse for mindre retailere med knappe budsjetter. Og for alle er det spørsmål om hvor moden teknologien er. Men det skjer, og det skjer nå.

(Kilde: Pressemelding fra Oxford Economics)

Nøkkelord