FORNØYD: Magnus Reitan gleder seg over resultatene i Reitan Convenience. Foto: Reitangruppen

Aldri gjort det bedre innen servicehandel

Reitan Convenience er Europas nest største aktør i conveniencemarkedet, og kan se tilbake på et rekordår med historisk sterke resultater.

Publisert

I 2013 rundet selskapet 400 millioner i EBIT og nærmer seg 900 millioner i EBITDA.

– Dette er meget sterke resultater, og det er klart at vi er fornøyde med en slik utvikling. Vi har tatt markedsandeler i Skandinavia, og hatt en veldig god utvikling i Finland og Baltikum. Nå er det ikke lenge igjen til 500 millioner i EBIT og en milliard i EBITDA, og det synes vi selvfølgelig er veldig morsomt, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan, ifølge en pressemelding.

 

Større konkurranse krever endring

Reitan Convenience opererer i dag i syv land i Norden og Baltikum, etter oppkjøpet av over 1.000 kiosker i Finland og Baltikum i fjor. Til tross for en positiv utvikling i 2013, merker selskapet at det europeiske servicehandelsmarkedet er utsatt for stadig større konkurranse. Dette får kjedene i Reitan Convenience til å tenke nytt, heter det i pressemeldingen.

– Convenience er en megatrend. Flere og flere i arbeid, folk på farten, flere single og en travel hverdag for mange. Flere aktører satser derfor på convenience. Det gjelder ikke bare tradisjonelle kiosker og bensinstasjoner, men også cafeer, bakerier, dagligvaren, apoteker og til og med byggvaren. Vi redefinerer derfor innholdet i convenience-begrepet, sier Magnus Reitan

I alle syv land satser kjedene i Reitan Convenience stort innen kvalitet og utvalg i mat og drikke, og bygger om en rekke butikker med nye og oppgraderte konsepter og profiler. Nyetableringer på gode og sentrale lokasjoner er også en viktig del av selskapets satsning fremover, ifølge pressemeldingen.

 

Tar markedsandeler i Norge

Reitan Convenience i Norge, med kjedene Narvesen, 7-Eleven og Shell/7-Eleven, har også hatt en positiv utvikling i året som gikk. Kjedene hevder seg sterkt blant konkurrentene og tar markedsandeler. I følge selskapets egne beregninger var markedsandelen i 2013 den høyeste noensinne.

– 2013 startet litt tregt, men utover våren og sommeren skjøt både omsetningen og kundeantallet fart igjen. Vi hadde en sterk avslutning på året, og vi er veldig fornøyde med resultatet. Vi er selvfølgelig også stolte og glade over at vi fortsetter å ta markedsandeler, selv om markedet blir stadig tøffere, sier administrerende direktør i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson.

 

 

Powered by Labrador CMS