Amazon planlegger fysiske butikker i Tyskland

– Det er ikke et spørsmål om, men når.

Publisert

Tyskere elsker fortsatt å handle i fysiske butikker, og salget herfra står for mellom 90 og 95 prosent av landets totale detaljhandel.

Dette poengterte Ralf Kleber, leder av Amazon i Tysklandi et intervju med Berliner Morgenpost denne uka.

– Det er ikke et spørsmål om, men når Amazon ville åpne opp fysiske butikker i landet, sier han i intervjuet.

Han avslørte ingen startdato for lanseringen, ifølge nettstedet qz.com.

Liten skala

Kleber sa videre at Amazonas butikker i Tyskland kunne starte i liten skala, på samme måte som Amazon Fresh, som er Amazons nettmatbutikk, først ble testet i seks år i Seattle før den gradvis utvidet til andre byer.

Amazon har allerede mer enn 12 fysiske Amazon bokhandler i USA, samt plass i en håndfull kjøpesentre. Amazon eier også hundrevis av Whole Foods-butikker, hvor det selges Amazon-produkter som Kindle og Echo, etter å ha kjøpt dagligvarekjeden for 13,6 milliarder dollar i august.

Storbyområder mest aktuelt

Amazons inntekter fra fysiske butikker lå i forrige kvartal på 1,3 milliarder dollar. De meste av inntektene kom fra Whole Foods-butikkene. Til sammenligning tjente selskapet 26,4 milliarder dollar fra nettbasert salg, skriver qz.com.

Amazon Fresh leverer allerede dagligvarer i de tyske byene Hamburg, Berlin og München. Kleber vil ikke si noe om hvor tjenesten kan ekspandere, men vektlegger i intervjuet at storbyområder er bedre egnet til Fresh, da de tillater effektiv levering og gir mest læringsdata.

Lar privatpersoner tjene på varelevering

Kleber sier også i intervjuet at tyskerne snart vil få muligheten til å tjene litt ekstra penger gjennom Amazons Flex-leveringstjeneste. Flex ble lansert i USA i september, og lar dem som ønsker det registrere seg for å hente pakker og gjøre lokale leveranser for Amazon Prime ved hjelp av egne biler for rundt 18-25 dollar per time. Tjenesten skal gjøre varelevering helt ut til den «siste mila» enklere, da det kan være en stor utfordring å få alle varer levert til alle kunder alle steder.

(Kilde: qz.com)

Les intervjuet med Ralf Kleber Berliner Morgenpost

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS