Du er her

AMFI OS: Feirer jubileum og oppgang i omsetning

– Vi har stor tro på videre vekst, sier senterleder Silje Lygre ved AMFI Os. Kommunen opplever stor tilflytting og skal snart slås sammen med Fusa, mens senteret har fin oppgang i omsetning og forbereder seg på å feire 30 års jubileum.
Av Henrik Aasbø
Publisert 04.01.2018 11:41

– Jubilieumsdatoen er 14. april. Da blir det feiring hele uken – ja, det blir vel nærmest feiring hele året, smiler hun. Optimistisk og fornøyd.

For faktum er at AMFI Os, bare en halv times kjøretur sør for Bergen, har hatt en positiv utvikling og oppgang i omsetningen sammenhengende helt siden 1992. At Os kommune både opplever stor tilflytting og at den i 2020 blir slått sammen med nabokommunen Fusa bidrar heller ikke akkurat til å dempe optimismen. I tillegg jobbes det fortsatt for «fergefri E39» og bru over Bjørnafjorden sørover mot Stord.

– En omfattende utbedring av «veien til byen» er også snart ferdig, noe som gjør at stadig flere folk som jobber i byen vil kunne bo her i Os. Men selvfølgelig, dette vil også medføre at veien inn til Lagunen og andre store kjøpesenter i Bergen blir kortere, erkjenner Lygre.

Personlig service står sentralt

AMFI Os har nedfelt i sin markedsstrategi at de vil være «hjertet i lokalsamfunnet».

– Vi er et «personlig senter» sammenlignet med mange av de store sentrene i storbyene. Blant annet sponser de lokale foreninger og holder diverse lokale arrangementer i senteret. Personlig service står – og vil alltid stå – sentralt hos oss, sier senterlederen.

– Vi sørger for at det skjer mest mulig her i senteret – vi må hele tiden fornye oss og skape et trivelig miljø i senteret, beskriver senterlederen.

For tiden skjer det store endringer på AMFI Os ved at glasset i den store pyramiden midt i senteret byttes ut. Dette er et ENØK-tiltak som vil bedre inneklimaet ved at varmen fra solstrålene stenges ute. Dette har alltid vært samlingsstedet og møteplassen i senteret, og med utbedringene som nå er på gang, vil det etter hvert by seg nye muligheter, selv om detaljene for hvordan det skal bli ennå ikke er spikret. I tillegg til dette er fasaden ut mot E39 nylig oppgradert.

Nødt til å henge med

- En av våre styrker er at vi ikke er for store. Folk kan føle seg hjemme her. Vi vil fortsette å være gode på alt det vi er gode på. Men de grep kommunen tar når det gjelder utbygging og forbedret infrastruktur er også viktige for oss, fremhever Lygre.

Men på ett område har de likevel tenkt å endre seg noe.

– Vi må være med på det som skjer i «klikk og hent-markedet». Det har kommet for fullt nå, også her i Os. Vi er nødt til å henge med i den digitale utviklingen, slår hun fast.

Ser at det fortsatt fungerer

På området markedsføring, reklame og sosiale medier har senteret en kundeklubb med rundt 7000 medlemmer. Disse får tilbud i form av både sms’er og kuponghefter. I tillegg er de selvfølgelig å finne både på Facebook og Instagram.

– Vi gir også ut et eget magasin på papir, og ser at dette fortsatt er et medium som fungerer godt.

Som del av AMFI-sentrene drar de dessuten nytte av sentrale kampanjer.

– I tillegg til at vi gjør våre egne ting, får vi mye drahjelp fra Amfi.

Et eksempel på dette er «Black Friday» som er et stort tiltak i tiden frem mot jul.

– Tradisjonen tro hadde vi også vår egen julelystenning med barnekor, korps og nissebesøk her på senteret. Vi er opptatt av å ha kjekke aktiviteter i senteret i forbindelse med events som dette.


ENKEL ADKOMST: Det er mulig å parkere rett utenfor – eller på taket.

Som å komme hjem

Tallenes tale viser at AMFI Os har hatt jevn og god stigning i omsetningen de senere årene, fra 2013 og frem til og med i fjor har sammenlignbare tall vist en økning på mellom 2,5 og 5 prosent hvert år. Senteret har totalt 51 leietakere, og i kontoravdelingen finner man blant annet legesenter, tannlege og fysioterapeut. I fjor var omsetningen hos de 44 butikkene på 567 millioner (inkludert mva), og forventes i år å passere 570 millioner for første gang.

I sine egne dokumenter angir de det å være godt kjent i primærmarkedet som en av sine sterkeste sider – sammen med blant annet god tilgjengelighet med gratis parkering, en god butikkmiks, god personlig service og det å være en innarbeidet møteplass for lokalbefolkningen.

For potensielt nye leietakere kan de skryte av en score på 6 av 7 mulige blant eksisterende leietakere, noe ny ventilasjon og kjøling, nylig oppussede toaletter og legging av lysere fliser i fellesområdene bidrar til.

– Et godt arbeidsmiljø her på senteret er viktig for oss. Å komme tilbake hit var som å komme hjem igjen, sier Silje Lygre, som fra tidligere har ti års erfaring som butikksjef i senteret. I jubileumsåret 2018 skal vi dessuten jobbe mye med å øke kompetansen blant både ansatte og ledere. Det kreves mye av dem som skal drive butikk i dagens samfunn, og vi må hele tiden videreutvikle oss og tilegne oss ny kunnskap.

Alt ligger til rette

AMFI Os er ikke et miljøsertifisert senter, men utfører vanlig avfallssortering og har avtale med Norsk Gjenvinning som henter avfall.

– Dessuten har vi både skiftet til LED-lys i hele senteret og gjort diverse oppgraderinger som bidrar positivt til miljøet. Alt ligger derfor til rette for videre vekst i senteret og vi gleder oss til jubileumsåret, sier Silje Lygre.


Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Nøkkelord
Faktaboks

Fakta om AMFI Os

Størrelse: 21. 409 m2, 44 butikker og 8 andre leietakere (kontorer o. l.)

Omsetning: 570 MNOK

Beliggenhet: AMFI Os ligger like ved RV 552, noen hundre meter fra E39 Bergen-Stavanger. Sentral beliggenhet i Os Kommune med busstopp like utenfor, og lett tilgjengelig til fots for nabolagene i området.

Marked: Primærmarked: Os Kommune med over 20.000 innbyggere. Sekundærmarked: Fana (42.300), Fusa (3.900), Tysnes (2.800), Kvinnherad (13.200), Kvam (8.400) og Samnanger (2.500), Totalt 93.200

Viktigste konkurrenter: Lagunen, AMFI Nesttun og Bergen sentrum

Eier og viktige eierskifter underveis: Eier: Forretningsbygg AS (100 prosent eid av Olav Thon Eiendom AS) Senteret åpnet dørene 14. april 1988, de to lokale initiativtakerne var Bøe & Lepsøy og Øyvind Tøsdal. Bodd Eiendom var med på eiersiden, og kjøpte ut de lokale kreftene våren 1988. Siden ble Bodd Eiendom kjøpt opp av DnB Eiendom. Høsten 1993 ble senteret så forvaltet av Agora Eiendom, før Olav Thon kjøpte senteret i 1994 for så å selge til Sentereiendom ASA høsten 1996. Samtidig fikk Olav Thon en stor eierandel i Sentereiendom. I 1999 skiftet senteret navn til AMFI Os, da Sentereiendom skiftet navn til Amfi Eiendom ASA. Olav Thon har økt eierandelen i Amfi Eiendom opp gjennom årene, og er nå 100 prosent eier.

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Senteret åpnet i 1988, frem til 2006 var senteret på vel 12.000 m2. Dette året ble det bygget på ytterligere 5000 m2 og senteret gikk fra å ha 28 butikker til 46. I 2011 var det ny utbygging med åpning av Coop Extra på 2.300 m2, og i 2016 utvidet senteret med 500 m2 og fikk Europris på ett plan.

Adkomst og parkering: Ligger like ved RV 552, 565 gratis parkeringsplasser inkl. to ladestasjoner for el-bil.

Viktige leverandører av teknisk utstyr: Inngangsparti/dører: Certego, rulletrapp: ThyssenKrupp, ventilasjon: GK, avfallshåndtering: Norsk Gjenvinning, alarm: Stanley, kundetellere: Viametrics.