Illustrasjonsfpto: Jollyroom

Annenhver leke på nett om få år

Julehandelen har i en rask takt flyttet seg fra fysisk handel til netthandel. E-handelsaktøren Jollyroom, spår at annenhver leke vil bli handlet på nett, i løpet av de neste tre–fem årene.

Publisert

– Det er vanskelig for fysiske butikker å imøtekomme e-handelens servicetilbud, når det gjelder å spare både tid og penger, sier Ole Sauar, adm.dir. og majoritetseier av Jollyroom.

Etter Top-Toys konkursmelding i romjulen, melder nå Jollyroom at de i hele januar og februar, vil bytte julegaver som er kjøpt hos BR og Toys R’ Us under julehandelen.

Økte julesalget med juleleker

E-handelsaktøren Jollyroom, som selger barne- og babyprodukter, melder at de under årets julehandel har økt salget av leker med 60 prosent. På enkelte dager i løpet av julehandelen, har e-handleren sendt ut så mange som 40.000 julegaver om dagen. Jollyroom tror at en stor del av den kraftige veksten innen salg av leketøy, grunnes i at målgruppen i større grad velger å handle julegavene sine på Internett, og at Jollyroom i tillegg til det, kan tilby kundene sine den beste prisen på markedet.

Økt interesse for aktiverende leker

Jollyroom selger leker til barn fra ca. 0–12 år. I løpet av årets julehandel, solgte e-handleren blant annet 70 000 dukker, 15 000 elbiler og 12 000 lekekjøkken. En trend som Jollyroom vitner om, er en økt etterspørsel av leker som oppmuntrer til aktivitet og sosialt samvær.

– Vi ser en økt interesse for klassiske leker, som familiespill, lekekjøkken og sykler. En forklaring på det, kan være at mange barn og ungdommer i dag bruker mye tid foran skjermer, og at foreldre derfor handler julegaver som oppmuntrer til aktivitet og sosialt samvær med venner og familie, fortsetter Sauar.

Netthandelen tar større andeler

Henrik Sauar: – Det er vanskelig for fysiske butikker å møte e-handelens servicetilbud. (Foto: Jollyroom)

Julehandelen har i en rask takt flyttet seg fra fysisk handel til netthandel, og mange fysiske aktører har hatt store utfordringer med å tilpasse virksomheten sin til forbrukernes mer digitale kjøpsatferd. Antall fysiske butikker er imidlertid mer eller mindre uforandret, mens netthandelen kontinuerlig har fortsatt å innta større deler av markedet.

– Barn- og babybransjen er relativt liten, og når flere forbrukere går over til e-handel på kort tid, er det nødvendig med en motsvarende reduksjon av fysiske butikker. Leketøysbutikker vil med stor sannsynlighet fortsette å eksistere, men ikke i den omfatningen vi ser i dag. Antakeligvis vil 150 leketøysbutikker i Norden forlate den fysiske handelen i 2019, noe som tilsvarer 2-3 butikker i uken, sier Sauar, og fortsetter:
– Det er vanskelig for fysiske butikker å møte e-handelens servicetilbud, når det gjelder å spare både tid og penger, som jo er noe av det viktigste for den moderne barnefamilien. Store innkjøp, en effektiv logistikkjede og lavere utgifter, gjør at vi kan tilby kundene våre lavere priser. Sannheten er, at hvis Jollyroom hadde vært en fysisk butikk, hadde vi måttet øke alle priser med 15–20 prosent for å kunne drive en lønnsom virksomhet.

Ifølge Jollyroom, er det sannsynlig at e-handelen vil stå for 50 prosent av leketøyshandelen i Norden, i løpet av de neste 3–5 årene.

Tar imot julegavereturer

Etter Top-Toys konkursmelding i romjulen, meddeler nå Jollyroom at de i hele januar og februar, vil bytte julegaver som er kjøpt hos BR og Toys R’ Us under julehandelen. Byttet gjelder i alle nordiske land og i Tyskland. Forutsetningen er at produktet sendes til Jollyroom i ubrutt forpakning, sammen med en kvittering som viser at varen er kjøpt hos BR eller Toys R’ Us, i perioden 1. oktober 2018 – 31. desember 2018. Gjennom kontakt med Jollyrooms kundeservice, får kunden en fraktseddel og mer informasjon om hvordan hen kan returnere julegavene sine.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS