Åpner nok et storkonsept-apotek

Nylig åpnet det andre storkonsept-apoteket i Apotek 1-kjeden. Denne gangen er det Apotek 1 Bjørnen i Sarpsborg som er bygget om.

Publisert
– Erfaringene fra Apotek 1 Hjorten Stavanger var såpass gode at vi velger å prøve det ut her på Østlandet også, med noen justeringer etter læringen fra Stavanger, forteller Knut Arne Colbjørnsen, kjededirektør i Apotek 1.

Fokus på kunnskap


Han påpeker at apoteket har gått fra å være et sted hvor man hentet resepten sin, til å bli et sted hvor man får helhetlig rådgivning på helse, kosthold, bruk av legemidler og medisinering.

- Dette konseptet tror vi kan representere fremtidens apotek; stort utvalg kombinert med personlig rådgivning. Vi har derfor tatt med oss erfaringene og tilbakemeldingene fra kunder og medarbeidere i Stavanger når vi nå prøver ut storkonseptet her på Østlandet. Med et stort og variert utvalg av gode produkter, og engasjerte medarbeidere som bryr seg om hver enkelt kunde som kommer i apoteket, ønsker vi å vise at vi virkelig står for tanken om at vår kunnskap er kundens trygghet, sier Colbjørnsen.

Fire kjerneområder


Som i Stavanger er det nye apoteket på cairka 400 kvadratmeter, hvorav 250 av disse er selvvalgsområde som skal ha fokus på fire kjerneområder:

Tradisjonelt apoteksfokus: Reseptfrie legemidler med produkter knyttet til mage/tarm, medisinske forbruksartikler til stell av sår m.m.

Hudpleie: et eget område med fokus på trygge og gode produkter innenfor helse- og hudpleiesegmentet

Kampanjer: En egen handlegate med fokus på månedlige kampanjer og sesongkampanjer

Reise: Apoteket har en viktig rolle i forhold til produkter og hjelpemidler som kan hindre en ferie å gå fullstendig i vasken. Derfor blir mye plass i storkonseptet viet muligheten for å sikre seg før avreise.

Tilrettelagt for personlig rådgivning


Apotek 1 Bjørnen vil få ekstra kapasitet til ekspedering av resepter, sammenlignet med andre, tradisjonelle apotek. Apoteket vil også ta i bruk nye innredningselementer som setter kundemøte og skreddersydd rådgivning i fokus.

- Vi har laget nye oppsett for kasser i resepturen som er mer tilpasset hverdagen i apoteket. Kassene gir muligheter for lettere tilgang til ofte solgte mersalgsprodukter og rådgivningsmateriell, samtidig som de er smartere utformet med tanke på plassering av kassesystemer, datamaskiner, ledninger. Vi har vært veldig opptatt av god ergonomisk utforming, og har fått mange gode tilbakemeldinger fra medarbeidere og kunder som vi har tatt høyde for med det nye designet, forteller Øyvind Rydland som er leder for kategoriutvikling i Apotek 1-kjeden.

Ny butikknavigasjon


For å lette måten kundene orienterer seg i apotekene, skal også et nytt navigasjonskonsept testes ut. Det tredelte konseptet vil ha ny toppkommunikasjon for å kunne lette orienteringen mellom apotekets ulike seksjoner. Innen hver seksjon vil ny hyllenavigasjon gjøre det lettere å finne frem til sortiment og produktgrupper. I tillegg skal de settes opp mer informasjon om de enkelte produktene på hver hyllekant.

- Jo bedre kunnskap de har, jo bedre valg kan kundene våre ta. Vi vil derfor bruke mye tid på å lage tydelige informasjonsetiketter til hvert produkt, med informasjon vi tror er viktig og lett forståelig, forteller kjededirektør Arne Colbjørnsen.
Powered by Labrador CMS