Apotek 1 med nytt storkonsept

Apotek 1 møter nye kundekrav med stormarked og nytt navigasjonskonsept.

Publisert
Denne artikkelen er tidligere publisert i Kjedemagasinet, og kan også leses i sin helhet i papirutgave nr. 9/2012.

I midten av november lanserte Apotek 1 for aller første gang et storkonsept-apotek. Stormarkedet på Madlatorget i Stavanger skal være flaggskip og prøveprosjekt for tilsvarende konsepter i resten av landet. Samtidig testes et helt nytt navigasjonskonsept for at kundene lettere skal kunne orientere seg.

- Fremtidens apotek


- Apoteket har gått fra å være et sted hvor du hentet resepten din, til å bli et sted hvor du får helhetlig rådgivning på helse, kosthold, bruk av legemidler og medisinering, påpeker kjededirektør Knut Arne Colbjørnsen i Apotek 1, som tror det nye konseptet representerer fremtidens apotek, med stort utvalg kombinert med personlig rådgivning. - Vi ønsker – både med bredt utvalg av gode produkter, og engasjerte medarbeidere som bryr seg om hver enkelt kunde som kommer i apoteket – å vise at vi virkelig står for tanken om at vår kunnskap er kundens trygghet, sier Colbjørnsen, som er opptatt av å opprettholde fagkanalen apotek.

- Vi skal stå godt forankret med begge beina i kunnskapsplattformen, og så er det med dette utgangspunktet vi skal spille inn relevante spørsmål til beste for kundene. Samtidig er dette prosjektet en måte for oss å utforske litt i forhold til hva som skal til for å bygge troverdighet med utgangspunkt i at vi er apotek, men også at vi skal tilfredsstille hele det behovet som kundene har, sier Colbjørnsen.

- Hvis man ser på dagens bensinstasjoner, så har ikke de klart å ta vare på faget sitt. Vi ønsker å beholde faget, men samtidig klare å tilføre det verdier, sier kjededirektøren, og tenker på tjenester som blant annet måling av kolestrol og blodsukker.

- Jeg tror vi som en del av helse-Norge kan tilby denne typen lavterskeltilbud med den største naturlighet, og jeg tror stadig flere vil få bruk for det, i takt med at vi får stadig flere livsstilssykdommer.

Fire kjerneområder


Det nye apoteket er på 400 kvadratmeter, hvorav 250 er selvvalgsområde som skal ha fokus på fire kjerneområder:

• Tradisjonelt apotekfokus: Reseptfrie legemidler med produkter knyttet til mage/tarm, medisinske forbruksartikler til stell av sår m.m.

• Hudpleie: et eget område med fokus på trygge og gode produkter innenfor helse- og hudpleiesegmentet

• Kampanjer: En egen handlegate med fokus på månedlige kampanjer og sesongkampanjer

• Reise: Apoteket har en viktig rolle i forhold til produkter og hjelpemidler som kan hindre en ferie å gå fullstendig i toalettet. Derfor blir mye plass i storkonseptet viet muligheten for å sikre seg før avreise.

Nye produktområder


Det nye apoteket på Madlatorget har fått Norges største selvvalgsområde i apoteksammenheng. Formålet med dette er å kunne synliggjøre bredden av produkter i apotekets sortiment, samt å gi kundene størst mulig grad av valgfrihet, både når det gjelder pris og egenskaper for produktene.

- Valgfrihet og variasjon er noe vi vet kundene våre er opptatt av. For å ta dette på alvor har vi derfor satt sammen et bredt spekter innen ulike segmenter. Derfor har vi også tatt inn to gulvreoler med make-up-produkter. Dette er et nytt område for oss i Apotek 1, men er tatt inn for å gi et mer fullverdig sortiment innen hudpleie, forteller Knut Arne Colbjørnsen.

Ny designmanual


Storkonsept-apoteket er også det første i Apotek 1-kjeden som tar i bruk ny designmanual for butikkene. Her er det gjort justeringer på fargevalg og innredningselementer, samt materialvalg på gulv og vegger. Apoteket vil også få ekstra kapasitet til ekspedering av resepter, med flere resepturer enn andre, tradisjonelle apotek. Det nybygde apoteket vil også ta i bruk nye innredningselementer som setter kundemøte og skreddersydd rådgivning i fokus.

- Vi har laget helt nye kasser i resepturen som er mer tilpasset hverdagen i apoteket. De nye kassene gir muligheter for lettere tilgang til ofte solgte mersalgsprodukter og rådgivningsmateriell, samtidig som de er smartere utformet med tanke på plassering av kassesystemer, datamaskiner og ledninger. Vi har vært veldig opptatt av god ergonomisk utforming, og har fått mange gode tilbakemeldinger fra medarbeidere som vi har tatt høyde for med det nye designet, forteller Øyvind Rydland som er leder for kategoriutvikling i Apotek 1-kjeden.

Tester ny butikknavigasjon


For å lette måten kundene orienterer seg på i apotekene, skal også et nytt navigasjonskonsept testes ut. Det tredelte konseptet vil ha ny toppkommunikasjon for å kunne lette orienteringen mellom apotekets ulike seksjoner. Innen hver seksjon vil ny hyllenavigasjon gjøre det lettere å finne frem til sortiment og produktgrupper. I tillegg skal det settes opp mer informasjon om de enkelte produktene på hver hyllekant.

- Jo bedre kunnskap kundene våre har, jo bedre valg kan de ta. Vi vil derfor bruke mye tid på å lage tydelige informasjonsetiketter til hvert produkt, med informasjon vi tror er viktig og lett forståelig, forteller Colbjørnsen.

God respons


Rundt 1200 kunder var innom den nye butikken på Madlatorget bare på åpningsdagen, og responsen på det nye stormarked-konseptet har så langt vært god. Tilbakemeldingene man får, går på at det er lyst, trivelig og lett å navigere.

- Vi ser det allerede på hvordan folk beveger seg i butikken. Der hvor man tidligere var litt statiske, er man nå mer nysgjerrige og tar i bruk hele tilbudet som et apotek tilbyr. Vi føler derfor at vi har klart å stimulere til en god og mer sammensatt handel enn det vi har sett tidligere, sier Colbjørnsen, som likevel er klar på at man skal bruke tiden fremover godt.

- Vi skal ha grundige evalueringer og se om det er ytterligere tilpasninger vi skal foreta oss, men vi ser allerede for oss å rulle ut flere storkonsepter i AA-kjøpesenter med gode beliggenheter neste år.
Powered by Labrador CMS