Du er her

’AR vil spille en rolle i varehandelen’

Augmented reality (AR)  vil komme til å spille en rolle i varehandelen – på nettet, men også i fysiske butikker.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 19.05.2017 09:36

Det fremgår av en rapport fra analyseselskapet Gartner, referert i bladet Kapital. Utvidet virkelighet – augmented reality på engelsk – er en teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, for eksempel ved bruk av grafikk og lyd. Man får et ekstra lag av informasjon. Den ekstra informasjonen vil typisk ikke erstatte virkeligheten, men utvide den på en eller flere måter.

Eksemplet Ikea

I artikkelen i bladet Kapital brukes spillet ’Pokemon GO’ som eksempel: de virtuelle figurene dukker opp på mobilskjermen på utvalgte steder, og fra det levende næringsliv:

”Fra varehandelem er Ikea et annet eksempel. Potensielle kunder som retter smarttelefonen med Ikea-appen mot et rom i sitt eget hjem kan ’plassere’ virtuelle møbler hvor som helst og sjekke hvordn det tar seg ut.”

Andre virksomheter i transport

Senioranalystiker Geir Balsnes i den norske grenen av analyseselskapet Gartner er intervuet av Kapital:

”Jeg snakket nylig med en transportør som fortalte at selskapet fraktet varer fra a til å med standard avstander avtstander på inntil seks–syv timer. Vedkommende mente det ikke ville endre seg drastisk i løpet av de neste ti årene. Min første respons var å innrømme at han absolutt hadde rett, forutsatt at transporten om ti år blir utført på samme mten som nå. Da vil kanskje den eneste endringen være at den fofretas av en selvkjørende, en autonom lastebil i stedet for en bil med sjåfør.”

En annen virkelighet

Men Balsnes så også for seg en helt annen mulig virkelighet:

”…for eksempel at det utvikles elektriske fly eller droner som kan frakte varer, og der tiden transporten tar, kanskje kan reduseres fra syv timer til 40 minutter. Dette vil også være mer miljøvennlig og ikke kreve så omfattende infrastruktur. Da kan det komme helt andre virksomheter enn de som tradisjonelt har preget næringen, inn i markedet.”

Aktuelt for klesbransjen

Balsnes trekker frem klesbransjen som et annet svært aktuelt eksempel på bruk av AR. – For mange kvinner er det å prøve klær noe av det viktigste i livet, mens vi menn hater det. Da vil det å kunne sette seg ned  i stuen og virtuelt prøve klærne, gjøre shoppingen langt enklere. Målene legges inn i applikasjonen, og det blir laget en tegning av personen som prøver ut klærne.”

”Smarttelefoner vil være den viktigste mobile enheten som skal brukes for augmented reality, men også nettbrett og en brillelignende enhet som på engelsk har fått navnet Head Mounted Display eller HMD vil også være en del av totalpakken.”