Du er her

Arendal bruker FNDR

Arendal By bruker appen FNDR for å styrke sentrumshandelen. Kundene ser hva de kan finne av varer i de mange små butikkene i byen.
Av Nils Vanebo
Publisert 03.10.2018 10:06

– Vi ser FNDR som en fin mulighet for kollektiv visning av det mangfoldige utvalget virksomhetene i Arendal sentrum byr på. FNDR bidrar til å gjøre det enkelt for kunden å sondere terrenget, finne sine favorittmerker, nyheter og tilbud når de er i nærheten, sier daglig leder Hanne Gulbrandsen i sentrumsselskapet Arendal By.

Gulbrandsen forteller at det i Arendal finnes tallrike butikker som fører flotte merkevarer, uten at det signaliseres av butikknavnet.

– Med FNDR-appen får kundene en flott teaser på hva de vil finne i den enkelte butikk, uten at butikken selv er nødt til å investere i nettbutikk og digitale flater, sier Gulbrandsen.


Med appen finner kunder varer de ikke visste var å få tar i sitt nærområde.

På den måten virker appen samlende.

– De større byene og kjøpesentrene har kundelojalitetsprogrammer i bunnen for mye av det de gjør. Det er bygget på en helt annen infrastruktur og kostnadsbilde enn hva bysentra av Arendals størrelse normalt har ressurser til å realisere.

FNDR-appen gjør det enkelt for bybutikkene å vise kundene hvem de er og la dem bli kjent med merker- og vareutvalg, og det er jo flott og enkelt å kunne handle rett fra appen og hente varen sin i butikken, sier Gulbrandsen.

Nisjekonsepter

Arendal har et kompakt bysentrum med et flott utvalg merkevarer, butikker og serveringssteder og er i norsk målestokk en klassisk liten mellomstor by i norsk målestokk, med et bysentrum som er kompakt.

– Vi har, som andre bysentraene, utfordringer i perioder når det gjelder ledige lokaler. Det har vært jobbet godt blant gårdeiere, kommunen og Arendal By. I dag er det tilnærmet null førsteetasjelokaler ledige i sentrum.

Gode gatekonsepter, eget bysenter, nytilførsel og fokuserte drivere bidrar til at handelen holder seg på det jevne. Mange aktører legger opp driften i en årssyklus, alt etter besøksgrunnlaget måned for måned.

Men selv om Arendal er en sommerby, holder butikkene åpent hele året, i likhet med restaurantene.

– Det er vi veldig glad for da det skaper byliv – og bidrar med viktige arbeidsplasser regionen trenger. Vi er heldige som har aktører med stor betydning for et levende bysentrum: Amfi Arendal som dekker kjedemarkedet, gatebutikker med sterke og kjente merkevarer samt unike nisjekonsepter som byens sjokoladefabrikk, Heimdal Chokolade, egen isfabrikk – gélateria – Café Victor isbar, landets første bygartneri som dyrker og selger midt i byen samt Unwrapped – Sørlandets første zero waste-butikk for å nevne noe. Vi har et rikholdig sentrumsutvalg med kuriositeter som bidrar til å gjøre byen unik, avslutter Hanne Gulbrandsen.

– God markedsføring

Tvillingsøstrene Camilla og Cathrine Nordli Larsen driver gave- og interiørbutikken La Vita è Bella i Arendal, og er begeistret for FNDR-appen.

De har et bredt sortiment: Nips og møbler. Kaffe og te. Leker og vintage maling. Accessoirer. Bare for å nevne i fleng.

Butikkene er ikke tilknyttet noen kjede, og følgelig en typisk FNDR-bruker.

– Sortimentet bestemmer vi i fellesskap, og vi gjør selv innkjøpene, opplyser Camilla Nordli Larsen.


Camilla Nordli Larsen driver gave- og interiørbutikken La Vita è Bella i Arendal sammen med tvillingsøsteren Cathrine.

–  Vi synes appen er genial, fortsetter hun. Den gir god markedsføring, fordi kundene kan sitte hjemme og studere tilbudene. Slik får de rede på hva vi har å tilby uten at de i utgangspunktet trenger å vite om oss. Kundene vet hva de er ute etter. De kan ha søkt på merket, og så finner de oss.

– Har dere fått nye kunder som følge av FNDR-appen?

– Ja, vi har hatt kunder som har brukt appen og er kommet innom på grunn av den. Bruken er nesten gratis for oss. Det eneste vi betaler er en liten prosentprovisjon av hver transaksjon. Men det er det jo uansett når kunder betaler med kort. Altså risikofritt for oss, sier Nordli Larsen.