Årets første Retailmagasinet er ute nå

Parkeringsselskaper benytter stadig ny teknologi, ser på seg selv som en servicebedrift for kjøpesentrene og mener de er en del av kundereisen. Dette og mye mer kan du lese om i denne utgaven av Retailmagasinet.

Publisert

I Retailmagasinet 1/18 kan du lese om dette:

Kjedeprofil

Lavpris byggevarekjede etablerer seg i Norge
Jem & Fix er markedsleder i byggevarebransjen i Danmark, og de nærmeste månedene åpner de sine første fire-fem varehus i Norge. Lav pris er nøkkelordet.

Senterdrift

Brød og sirkus på samme sted
– Vi har en visjon om at her skal vi tilby mye mer enn shopping. I tillegg til handel, finner man her tilbud som helse, næring, underholdning, ulike aktiviteter – og 80 leiligheter på toppen, sier en entusiastisk senterleder i Sirkus Shopping, Trine Foosnæs.

Kjedeprofil

Musti øker tempoet
– Vi er blant de mest aktive retailerne i landet, og er helt klart kommet for å bli, sier adm. dir. Erik Ringen Skjærstad i Musti. Han tror på nærmere 100 butikker her til lands.

Parkering

SWARCO: Ser parkering som en del av kundereisen (annonsørinnhold)
SWARCO er totalleverandør av trafikk- og parkeringsløsninger. Helt fra kunden drar hjemmefra til han står parkert ved kjøpesentre er det gevinster å hente med bruk av moderne teknologi.

En servicebedrift for senteret
– Vi etterstreber løsninger som gjør at kunden blir satt i fokus. Vi ønsker å være en servicebedrift for kjøpesentrene, sier daglig leder Tore Andreas Gundersen i Thon-eide TimePark.

Kamerateknologi er framtida
Det skjer en rask teknologisk utvikling på parkering, og kameraer som leser av skiltene kommer for fullt. Flere eiere av parkeringsanlegg velger å gi avkall på inntekter fra parkeringen for å få mer fornøyde kunder.

Godt regulert parkering øker omsetningen
Ny teknologi har åpnet for mer kundevennlig parkering. Det har gitt meromsetning for kjøpesentrene, og mer data om kundene kan brukes i markedsføringen.

Fornøyd med ny parkeringsløsning
Den nye parkeringsløsningen med bilnummerregistrering og bort fra bot ved å oversitte parkeringstiden, har gitt større kundetilfredshet for CC Vest.

Belysning

Walmart tjener stort på LED
Walmart har på 10 år spart 100 millioner dollar på overgang til LED-belysning.

Betalingsløsninger

Svea Finans: Effektive betalingsløsninger for B2B og B2C (annonsørinnhold)
Endelig har noen innsett at B2B-nettbutikker må ha like gode betalingsløsninger som man finner for forbrukermarkedet.

PayEx og Swedbank: Innovatører i betalingsbransjen (annonsørinnhold)
PayEx tilbyr Nordens bredeste spekter av betalingsalternativer for butikker, både fysisk og på nett. Nå lanserer de «Butikkonto».

E-handel

Snu returer til noe positivt
Returer i e-handelen koster penger, men god service vil kunne styrke relasjonen med kunden. Nøkkelen er en liberal servicepolitikk og god kommunikasjon.

Miljøsertifisering

Miljøfyrtårn er anerkjent av EU
– En stor seier for Miljøfyrtårn og for alle som er sertifisert. Mester Grønn, Princess og Vinmonopolet er fornøyd.

Trender

Henger du med på årets viktigste retailtrender?
Detaljhandelen utvikler seg raskere enn noen gang før, med mobiltelefoner som den åpenbart viktigste plattformen akkurat nå.

Sikkerhet

Kameraovervåkning virker avskrekkende
Sikkerhetssjef Kjell-Inge Oftedal hos Clas Ohlson er klar på at kameraovervåkning virker forebyggende mot svinn. – Og de skal være godt synlige, for kundene skal vite at de blir overvåket.

– Viktig å sette en sikkerhetsstandard
La medarbeidere ta del i tiltakene mot internt svinn, som for eksempel hyppige tellinger av de dyreste varene. Her har norsk handelsnæring et stort forbedringspotensial.

Butikkstruktur

Miljøvennlig med mange matbutikker
Det er flere mye mindre dagligvarebutikker i byene i Norge enn i Sverige, og det må være miljøvennlig, fastholder to professorer.

Grensehandel

Russerne booster handelen i Kirkenes
Russerhandelen i Kirkenes fikk seg en knekk som konsekvens av sanksjonene mot Russland og en etter hvert svekket rubel. Det ble en stund slutt på at russerne tømte butikkene i Kirkenes for bleier, syltetøy og pulverkaffe. Nå har imidlertid rubelen styrket seg betraktelig, og russerhandelen er på vei tilbake til samme nivå som før.

Markedsføring

Den forretningskritiske websiden
Tror du at bedriften din egentlig ikke trenger en webside? Eller at det er håpløst dyrt og vanskelig å skaffe seg en? Begge disse antagelsene er feil.

Kjedeprofil

Domino’s og Dolly Dimple’s: Konverteringen er i full gang
I fjor vår ble det kjent at Domino’s kjøpte pizzakjeden Dolly Dimple’s. Siden har de vært i full sving med konverteringen av tjue Dolly Dimple’s avdelinger. Samtidig ruller de ut helt nye Domino’s avdelinger i Norge.

Kundedata

Satser på kundeinnsikt i fysisk butikk
I konkurranse med høyteknologiske nettbutikker som tracker kundereisen ved hvert klikk, har teknologi som kartlegger forbrukeratferd i den virkelige verden blitt ettertraktet.

Faste spalter:

Imas-index
Markedsføring: Den forretningskritiske websiden

Tror du at bedriften din egentlig ikke trenger en webside? Eller at det er håpløst dyrt og vanskelig å skaffe seg en? Begge disse antagelsene er feil.
Retailtrender: Hotellgjestfrihet som motpol til online
Varemerker og retailere finner stadig opp nye måter å markere og isecenesette sine produkter på. For det er ingen hemmelighet at forbrukerforventningene fortsatt endrer seg, og det betyr at merkevarer og retailere må finne alternative måter for tilgang til markedet.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS