Du er her

Årets franchisekjede og franchisetaker

Specsavers ble i dag kåret til årets franchisekjede, mens franchisetaker Jan Stadven i Kvik (Kvik Ski) ble kåret til årets franchisetaker.
Av Redaksjonen
Publisert 06.03.2019 19:46

Prisene ble delt ut under Franchisekonferansen 2019 som ble arrangert av Hovedorganisasjonen Virke og FranchiseArkitekt. Fem kjeder og fire franchisetakere var nominert av juryer bestående av fagpersoner fra retail, konsulentbransjen, organisasjonsliv og media.

Prisene skal sette fokus på god og bærekraftig franchisedrift. Juryen har vurdert kjedens økonomiske utvikling, evne til tilpasning og fornyelse, franchisetakernes tilfredshet, kjedenes holdninger til bærekraft og samfunnsansvar, og hvorvidt kjeden fremstår som et forbilde.

Årets franchisekjede

Juryen trekker blant annet frem dette: 

Specsavers inntreden i Norge i 2005 skapte store bølger i en bransje som ikke tidligere hadde vært utfordret på pris. I dag har kjeden 80 butikker og er representert i alle landets fylker. Specsavers har bidratt til en brillerevolusjon der det blir stadig mer vanlig å ha flere briller til ulikt bruk. Det siste året har omsetningen i Specsavers vokst med over 7 prosent i Norge, og markedsandelen øker. Nesten samtlige franchisetakere driver med overskudd og det åpnes stadig nye butikker. Kjeden har en historisk høy score blant franchisetakerne i kjedens egen tilfredshetsundersøkelse.

– Vi er utrolig stolte og dette gir oss en kjempemotivasjon til å jobbe videre med utvikling av konseptet og partnerskapet. Kjeden leverer rekordresultat hvert år, noe vi også ser gjennom inntjeningen til partnerne. Vi fortsetter å vokse og gleder oss til å åpne enda flere butikker. Neste er i Lagunen i Bergen 21. mars, sier Astrid Liaaen HR-ansvarlig og Jan-Kristian Bjerke Finansdirektør i Specsavers.

Øvrige nominerte kjeder var Circle K., Deli de Luca, Kvik og McDonald´s.

Årets franchisetaker 

Juryen sier blant annet dette om Jan Stadven:

Jan kom inn i Kvik-kjeden som en outsider uten kjøkkenerfaring og har på drøye tre år levert både omsetning og resultater langt utover de meste optimistiske estimatene. Sammen med teamet sitt har han nå en av de største Kvik-butikkene og den mest lønnsomme. Han har vært nytenkende og utfordret det etablerte, også utenfor Norge. Han var også en av de første til å arrangere kunde- og temakvelder og deler aktivt sine suksesshistorier med resten av kjeden.

– Dette var overveldende og inspirerende. Suksessen er et resultat av det kule konseptet, et godt team og ikke minst god støtte fra Kvik sentralt, sier en glad Jan Stadven, franchisetaker og innehaver av Kvik Ski. – Det har vært mange lange dager og netter, så det er vel korrekt å si «Dream big, work hard, make it happen»!


Vinner av Årets Franchisetaker, Jan Stadven, innehaver av Kvik Ski. (Foto: Marthe Buer)

Øvrige nominerte franchisetakere var Lars Gullichsen i Circle K, Ingar Teigene i Elkjøp og Morten Engen i Rema 1000.

(Pressemelding)

Nøkkelord
Faktaboks

Franchisekonferansen

arrangeres hvert år av FranchiseArkitekt og Hovedorganisasjonen Virke. Hovedmålet med konferansen er å fremme god franchisedrift, dele faglig innsikt og fremheve dyktige aktører som har suksess med franchisedrift i Norge.