ÅTTE PÅ RAD: Negativ forbrukertillit åtte måneder på rad.

Åtte måneder på rad med negativ forbrukertillit

CCI er på sitt laveste nivå siden september 2008.

Publisert

Forbrukertillitsindeksen (CCI) er negativ for åttende måned på rad og faller markant fra april til mai, til minus 5,4 poeng, det laveste nivået siden september 2008, viser den ferske tillitsmålingen til Opinion.

Selv ikke under finanskrisen i 2008 ble det målt en så lang sammenhengende periode med negativ forbrukertillit. Forbrukertilliten er betydelig svakere enn for ett år siden, da indeksen var på 2,8 poeng. Negativ forbrukertillit innebærer at norske forbrukere i overveiende grad venter en svakere økonomi.

– Med unntak av spareindeksen, som har en svak økning fra april til mai, faller delindeksene for troen på landets økonomi og egen økonomi til et vesentlig lavere nivå enn i april, og tilliten til arbeidsmarkedet er på sitt laveste nivå siden mai 2009. Vedvarende oppmerksomhet om fallet i oljeprisene, stigende arbeidsledighet, prognoser om stigende arbeidsledighet og varsler om lavere lønnsvekst påvirker forbrukernes forventninger og tillit til landets og egen økonomi i negativ retning, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion,ifølge en pressemelding.

– Det er imidlertid interessant å registrere at kjøpsindeksen, satt sammen av forventninger om kjøp av større forbruksgoder, kjøp av bil og bolig/fritidsbolig kommende 12 måneder og sannsynlighet for oppussing av bolig/fritidsbolig kommende 12 måneder øker fra april til mai, og er på sitt høyeste nivå siden juni 2013, sier Henrik Høidahl i Opinion.

Vanligvis er det slik at jo lavere CCI, desto mindre villige vil forbrukerne være til å bruke penger på større innkjøp og investeringer som større forbruksvarer, bil, bolig og fritidsbolig. 

– Denne sammenhengen ser vi ikke i mai til tross for at også troen på egen økonomi om 12 måneder faller markant fra april til mai, og er på sitt laveste nivå siden september 2008, sier Høidahl i Opinion.

Powered by Labrador CMS