TAPER PENGER: – Så lenge selskapene ikke klarer å skille ekte kunder fra hackere og svindlere fører de omfattende sikkerhetstiltakene ikke bare til at selskapene taper penger på handelsforsøkene de avviser, men også at de skader kunderelasjonen og potensiell fremtidig avkastning på kundene som blir avvist, forklarer Kristiansen.

Avviser nettkunder av frykt for svindel

En ny undersøkelse fra analyseselskapet Experian viser at sju av ti selskaper er så redde for svindelforsøk på nett, at de avviser helt vanlige kunder.

Publisert

I analyseselskapet Experians ferske undersøkelse Global Fraud and Identity Report 2018, oppgir seks av ti bedriftsledere stabile eller økende nivåer av hackerangrep og svindelforsøk på nett, sammenlignet med året før. Undersøkelsen viser at de fleste selskapene (72 prosent) oppgir at svindel er en økende bekymring, og at svindelforsøk på nett fortsetter å være en av de største bekymringene for selskaper globalt.

– Kriminelle blir stadig flinkere på å svindle bedrifter. Smarte oversettelsesprogrammer og tilgang til informasjon gjør at svindel blir enklere og vanligere. Derfor blir også sikkerhetsrutiner og systemer for å ivareta persondata og transaksjoner på nett stadig viktigere. Samtidig viser undersøkelsen at mange selskaper ikke lykkes godt nok med identifisere kundene sine. Det fører til at hele 71 prosent av selskapene avviser flere transaksjoner enn de burde, sier salgsdirektør Per Ivar Kristiansen i Experian Norge.

Sju av ti avviser ekte kunder

67 prosent av netthandelsaktørene har sikkerhetstiltak som raskt avviser mistenkelige transaksjoner. Inkluderer vi alle selskaper, blant annet banker og telekomselskaper øker tallet til 71 prosent. Men tiltakene som skal forebygge hackerangrep og sikkerhetsbrudd fører også til at selskapene legger penger igjen på bordet.

– Så lenge selskapene ikke klarer å skille ekte kunder fra hackere og svindlere fører de omfattende sikkerhetstiltakene ikke bare til at selskapene taper penger på handelsforsøkene de avviser, men også at de skader kunderelasjonen og potensiell fremtidig avkastning på kundene som blir avvist, forklarer Kristiansen.

Selskapene i undersøkelsen oppgir at de hadde kunnet øke omsetningen dersom de hadde vært mer presise når det gjelder å identifisere kunder, og dermed unngikk å avvise reelle handler.

Hver fjerde kunde gir opp

Experians undersøkelse viser at selv som kundene ønsker å bli gjenkjent av selskapene de handler hos, forventer de også at banker og netthandelsaktører gjør alt de kan for å beskytte persondataene deres, og sikre transaksjonene best mulig. Nesten sju av ti kunder liker derfor å måtte gjennomgå sikkerhetsrutiner når de handler på nett, fordi det bidrar til at de føler seg tryggere. Men, det betyr ikke at de liker for mange hindre.

– Årets undersøkelse viser at hver fjerde forbruker har gitt opp en netthandel fordi de måtte å oppgi for mye informasjon når de skulle sette opp en konto. Både i virkeligheten og på nett er det en fordel at vi blir gjenkjent av dem vi handler med. Det bidrar til å bygge tillit, noe som er viktig i et kundeforhold og viktig for at en netthandelsaktør skal lykkes, sier Kristiansen.
Experian har intervjuet mer enn 5.500 forbrukere og 500 bedriftsledere globalt.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS