Du er her

Bedre enn ventet for Boozt

Netthandleren Boozt er fornøyd med omsetningsveksten og marginene, og går inn i 2019 sterkere enn noensinne.
Av Nils Vanebo
Publisert 28.01.2019 09:05

Rett før helgen presenterte netthandleren Boozt sine tall for Q4 og 2018.

Boozt sier seg fornøyd med Black Friday og desember. Marginen ble bedre enn forventet: Justert EBIT ble på 6,4 % i desmber og 2,3 % for helåret 2018. Netthandleren hadde tidligere antydet en margin for 2018 på mellom 1,5 og 2,0 %.

Topplinjen til Boozt økte i fjor med 38 % til 2,8 millarder SEK. I desember var veksten på 51% mot samme måned året før, og Boozt fikk 90.000 nye kunder.

Boozt skriver i pressemeldingen at de med høyere omsetning nyter godt av skalafordeler innen markedsføring og administrasjon.

CEO Hermann Haraldsson uttalte:

– Kvartalet viste vår organisasjons evne til å møte utfordringen og levere når det trengs. Hele organisasjonen jobbet knallhardt for å levere en sterk avslutning på året i et vanskelig marked. Til tross for en aggressiv prisatferd i markedet sikret en sunn sammensetning av varer på lageret vårt – med produkter som er relevante for nordiske forbrukere – et sterkt salg og marginer som ble barbert mindre enn forventet. Vår sterke leveringsevne gjorde at vi kunne ta en god del av markedet den siste uka før jul. Mer enn 70 % av våre kunder kunne vente til bare få dager før julaften og likevel få varene i tide. Alle våre KPI'er ser sunne ut, så vi går inn i 2019 sterkere enn noensinne.

Boozt kniver i motebransjen med blant andre Zalando om markedsandeler i Europa. Samme dag som Boozt la fram sine tall åpnet Zalando sitt nye, state-of-the-art logistikksenter i Brunna utenfor Stockholm som kutter leveringstiden til nordiske kunder.

Nøkkelord