Besøksrekord og ville tilstander

Årets Black Friday overgikk alle forventningene til Norwegian Outlet, med en besøksvekst på over 50 prosent.

Publisert
Med ekstreme prisavslag og gavedryss fra taket til de førti merkebutikkene, ble det til tider ville tilstander. Arrangementet forløp imidlertid uten større personskader, og kun mindre håndgemeng ble observert.

- Uken før Black Friday erfarte kjøpesentrene i Norge i følge Kvarud Analyse en nedgang på 11 prosent for kategoriene klær og sko. Forventningene til kjøpefest var dermed begrenset, sier Einar Sørland, daglig leder for Norwegian Outlet.

Optimismen ble ikke større av værvarsler som indikerte regn og tåke på selve dagen. De dårlige værmeldingene slo til, men kundene lot seg ikke skremme, tross kø på E6 og noe overfylte parkeringsplasser. Heller ikke intens kniving om de beste kuppene la noen demper på kjøpelysten.

- Omsetningsveksten var på omlag 25 prosent i forhold til Black Friday i fjor. Dette gir en god indikasjon for julehandelen. I USA har denne dagen blitt så viktig at den påvirker børskursene. I Norge er vi vel ikke helt der ennå, men i dag er vi glade optimister, sier Einar Sørland.
Powered by Labrador CMS