Foto: AutoStore

Bikeshop.no robotiserer lagerhåndteringen

Swisslog skal levere en AutoStore-løsning til Bikeshop.no på Skoppum.

Publisert

Norges ledende sykkelbutikk på nett, Bikeshop.no som er en del av selskapet Lilland Sport AS, investerer i et robotlager for å oppnå en rask, fleksibel og kompakt lagerløsning. Swisslog skal levere en AutoStore-løsning som installeres i et nytt påbygg ved siden av eksisterende lagerlokaler i Skoppum. Det nye lagerløsningen skal være i drift fra mars 2018.

– Sykkelsporten har hatt en sterk vekst de siste par årene når det gjelder antall sykkelritt, forskjellig sykkeltyper, jobbpendlere eller vanlig mosjonister som tar i bruk sykkel som treningsform. Dette har resultert i et bredere varesortiment og en økt omsetning for oss, forteller Håkon Lilland, daglig leder hos Lilland Sport AS.

For å holde tritt med markedets utvikling og kundenes ønsker så måtte Lilland Sport utvide sine lagerlokaler i Skoppum for å oppnå større lagringsplass. De bestemte seg for å investere i en AutoStore-løsning som kunne gi dem en optimal utnyttelse av lageret, lavere håndteringskostnader, høyere plukkeffektivitet og en skalerbar løsning for fremtiden.

Spesielt egnet for e-handlere

AutoStore er en kompakt lagerløsning spesielt egnet for e-handelsbedrifter. Alle varene som går oppi en kasse skal lagres i en kasse. Kassene er stablet oppå hverandre og danner en form for kube. Robotene som er plassert på toppen av kuben har som oppgave å hente og levere alle kassene med varer til arbeidsstasjonene. Løsningen er det vi kaller på logistikkspråket en gods-til-person løsning. Plukkeren eliminerer alt av uproduktiv tid som medgår på et konvensjonelt manuelt lager ved at plukkeren må gå fra hylle til hylle for å ferdigstill en kundeordre. Med en AutoStore-løsning, kan plukkeren konsentrere seg om plukking og pakking fra en og samme arbeidsstasjon, som igjen fører til en kraftig økning i plukkeffektiviteten.

– Swisslog forsto våre behov og møtte våre krav i henhold til den lagerløsningen som ble best for vår bedrift. Vi gleder oss til å ta i bruk den nye løsningen som vil gi oss et mer effektivt og fleksibelt lager samt styrke vårt konkurransefortrinn i markedet, sier Håkon Lilland.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS