Biltema med omsetningsvekst
Biltema hadde en omsetningsvekst på ti prosent i 2012.
– I år fyller vi 50 og har aldri vært sprekere, sier daglig leder Tommy Fredriksen.
Nettoomsetningen for Biltema Norge økte med 9,7 prosent i fjor, til nær 2,5 milliarder kroner.
– Det ligger an til en betydelig forbedring av fjorårets driftsresultat, som var på 109 millioner og det beste for Biltema i Norge hittil, sier styreformann og daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema Norge AS.
I tillegg til en rekke ombygginger og ansiktsløftninger i eksisterende varehus, etablerte selskapet fire nye varehus i Norge i 2012: Askim, Kongsvinger, Sogndal og på Hadeland.
Kjedebutikker med bredt vareutvalg opplever sterk vekst på bekostning av tradisjonell faghandel. Biltema har 18 000 varelinjer i sitt utvalg.
– Vi lever av volum og har enkle løsninger i butikkene, med høy grad av selvbetjening. Priser har også mye å si. I fjor justerte vi dem faktisk ned med 0,17 prosent. Det er ikke mye, men veldig få i bransjen går den veien, sier Fredriksen.
Biltemas vekst i eksisterende butikker var på 1,9 prosent i fjor.
– Vi har noe nedgang i enkelte butikker. Det skyldes vår egen kannibalisme, med etablering av mindre satellittutsalg i nærheten av eksisterende hovedhus, sier han.
I år er det 50 år siden Biltema startet opp i Sverige, og 30 år siden de kom til Norge. Ved årtusenskiftet hadde kjeden fortsatt kun åtte varehus her i landet. Siden da har ekspansjonen vært voldsom, og i dag har antall varehus kommet opp i 52.
– For Norden samlet har Biltema en ekspansiv plan, med 66 nye varehus innen 2018. I Norge blir etableringstempoet noe roligere fremover, men tre nye varehus er klare for bygging i år, sier Fredriksen.
Her økte Biltema mest i 2012:
Gol: 17,5 %
Namsos: 13 %
Fauske: 12,3 %
Elverum: 12 %
Egersund: 11,5 %
Skjetten: 10 %
Follo: 8,5 %
Forbedret av driftsresultat
Nettoomsetningen for Biltema Norge økte med 9,7 prosent i fjor, til nær 2,5 milliarder kroner.
– Det ligger an til en betydelig forbedring av fjorårets driftsresultat, som var på 109 millioner og det beste for Biltema i Norge hittil, sier styreformann og daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema Norge AS.
I tillegg til en rekke ombygginger og ansiktsløftninger i eksisterende varehus, etablerte selskapet fire nye varehus i Norge i 2012: Askim, Kongsvinger, Sogndal og på Hadeland.
Utvalg vs. fag
Kjedebutikker med bredt vareutvalg opplever sterk vekst på bekostning av tradisjonell faghandel. Biltema har 18 000 varelinjer i sitt utvalg.
– Vi lever av volum og har enkle løsninger i butikkene, med høy grad av selvbetjening. Priser har også mye å si. I fjor justerte vi dem faktisk ned med 0,17 prosent. Det er ikke mye, men veldig få i bransjen går den veien, sier Fredriksen.
Biltemas vekst i eksisterende butikker var på 1,9 prosent i fjor.
– Vi har noe nedgang i enkelte butikker. Det skyldes vår egen kannibalisme, med etablering av mindre satellittutsalg i nærheten av eksisterende hovedhus, sier han.
Ekspansiv plan
I år er det 50 år siden Biltema startet opp i Sverige, og 30 år siden de kom til Norge. Ved årtusenskiftet hadde kjeden fortsatt kun åtte varehus her i landet. Siden da har ekspansjonen vært voldsom, og i dag har antall varehus kommet opp i 52.
– For Norden samlet har Biltema en ekspansiv plan, med 66 nye varehus innen 2018. I Norge blir etableringstempoet noe roligere fremover, men tre nye varehus er klare for bygging i år, sier Fredriksen.
Her økte Biltema mest i 2012:
Gol: 17,5 %
Namsos: 13 %
Fauske: 12,3 %
Elverum: 12 %
Egersund: 11,5 %
Skjetten: 10 %
Follo: 8,5 %