Du er her

– Black Friday kan være både spennende og litt skummelt for butikkene

Til tross for at få nordmenn feirer Thanksgiving, har derimot Black Friday-salget blitt svært godt mottatt her til lands de siste årene. Butikkene som lykkes aller best, benytter denne anledningen til å sparke i gang julesalget – slik tradisjonen også har vært i USA siden 1932. De vet at Black Friday-konseptet kan bidra til å øke omsetningen deres betraktelig. Samtidig vet de at norske forbrukere generelt er både prisbevisste og digitalt kompetente, og at de bruker Internett til å finne de beste tilbudene.
Av Pressemelding
Publisert 24.11.2016 08:55

For å takle ekstra stor pågang på dager som Black Friday og Cyber Monday, må imidlertid butikkene sørge for at de også har robuste IT-systemer på plass, i tillegg til effektiv ordrehåndtering og raske vareleveranser. IT-konsulentfirmaet Cognizant gir kontinuerlig råd og veiledning til kunder over hele verden om hvordan de på best mulig måte kan være rustet for nettopp denne typen utfordringer, og løse problemene som kan oppstå. Hvor mange norske nettbutikker kommer til å oppleve nedetid til helgen, for eksempel? I fjor ble blant annet XXL og Prisjakt hardt rammet av stor pågang.

Trish Young, leder for seksjonen Business Consulting for detaljhandel, forbruksvarer og reiseliv i Cognizant UK & Ireland, har sett nærmere på noe av noe av det butikkene – og særlig nettbutikkene – bør være ekstra oppmerksomme på i forbindelse med Black Friday-salget. Hennes betraktninger vil også kunne gi mange norske bedrifter som driver med detaljhandel bedre innsikt:

– Den amerikanske Black Friday-tradisjonen har nå kommet for fullt til Europa også, og salget blir større og mer konkurransepreget for hvert år som går. I fjor la britene igjen hele 3,3 milliarder pund bare i Storbritannia i løpet av Black Friday-helgen. For butikkene kan en slik salgsøkning både virke spennende og litt skummelt; Til tross for at de kan forvente et enormt salgsløft, vil det samtidig legge et ekstra stort press på nettsidene deres, på markedsaktiviteter i butikk, og på logistikk- og leveringsprosessene. Hvis en butikk velger å ikke delta i Black Friday-salget, vil det imidlertid ikke forhindre at langt flere besøker nettsidene deres enn normalt, på utkikk etter gode rabatter. Besøksvolumet kan fortsatt øke kraftig, og særlig hvis noen av produktene i tillegg dukker opp i prisoversikter, artikler eller søk.

– Den kraftige økningen i antall ordrer og leveringer som Black Friday-salget ofte medfører, betyr at særlig mindre butikker fort kan slite, ettersom de som regel er avhengige av at tredjepartsaktører håndterer leveransene. For å motvirke dette, ser vi at stadig flere butikker, store og små, inngår et «click and collect»-samarbeid. På den måten kan de tilby en mer sømløs kjøpsopplevelse for kundene, og samtidig lette byrden på vareleveransene sine. Slike initiativer kommer utvilsomt til å øke fremover.

– Leveringsprosessen stopper nødvendigvis ikke i det øyeblikket kundene mottar pakken. Stadig flere kjøper noe de tror de vil ha når det er på tilbud, og så leverer de heller tilbake produkter som de ikke liker, eller som ikke passer, på et senere tidspunkt. For mange nettbutikker kan store mengder returnerte varer være et logistisk mareritt. Derimot begynner noen av dem nå å ta denne trenden på alvor: De investerer mer ressurser i returprosessen, og baker dette inn i en bredere forretningsmodell hvor det endelige målet er å øke kundetilfredshet.

Nøkkelord