Blir kontrollmedlem i Grønt Punkt

Reitan Convenience Norge har blitt kontrollmedlem i Grønt Punkt.

Publisert
Merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen; produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning. Alle leverandørene til Narvesen og 7-Eleven plikter dermed å bli medlem i Grønt Punkt.

Vil fremme godt miljøarbeid


- De fleste leverandørene er allerede medlemmer, men både Narvesen og 7-Eleven ønsker i større grad å fremme godt miljøarbeid. Det mener vi lønner seg på alle måter, og dette er ett av flere tiltak, sier administrerende direktør for Reitan Convenience, Magnus Reitan.

At næringslivet tar et utvidet produsentansvar ved også å ta ansvar for gjenvinning av emballasjen, er nedfelt i EUs emballasjedirektiv fra 1994. I Norge er dette løst med egne bransjeavtaler mellom næringslivet og Miljøverndepartementet. I avtalene er det satt mål for hvor stor andel av den brukte emballasjen som skal samles inn og gjenvinnes og krav til emballasjeoptimering. Materialselskapene er etablert for å oppfylle disse målene

- Vi er meget fornøyde med at Reitan Convenience støtter opp om emballasjedugnaden ved å bli kontrollmedlem i Grønt Punkt Norge, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Gratispassasjerer


Hun påpeker at mange virksomheter fremdeles har et stort antall leverandører som er gratispassasjerer på næringslivets returordninger. Disse produserer eller benytter emballasje uten å være med å betale for returordningene. Dette til tross for at også deres emballasjeavfall blir samlet inn og utgjør en kostnad for systemene.

- Det kan virke konkurransevridende overfor dem som lojalt slutter opp om systemet, og kan på sikt true returordningene. Ved å bli kontrollmedlem viser Reitan Convenience et tydelig samfunnsansvar, sier Røine.
Powered by Labrador CMS