Bokhandel på Norges mest sentrale adresse

Ark overtok bokhandeldriften på Oslo Lufthavn (OSL) i januar 2012. Totalt vil kjedens tre butikker på Norges hovedflyplass omsette for godt over 100 millioner kroner.

Publisert
Denne artikkelen er tidligere publisert i Kjedemagasinet, og kan også leses i sin helhet i papirutgave nr. 2/2012.

Ark ble lansert 1. juli 2001, og har på knappe ti år blitt en av landets ledende bokhandelkjeder. Etableringen på Norges hovedflyplass er strategisk viktig for kjeden, som har spesialisert seg på beliggenheter med høy trafikk.

Ideel lokalisering


- En av de tingene som har stått høyest på ønskelisten vår i disse ti årene, har vært å etablere butikk på Oslo Lufthavn. Dette er et av de aller største trafikknutepunktene i Norge, med mer enn 20 millioner reisende i året, og det finnes ikke noen plass i dette landet hvor du har større trafikk av folk som skal ha noe å lese på. Reisende leser mer enn andre, og det å være på Oslo Lufthavn er rosinen i pølsa for oss, forteller administrerende direktør John Tørres Thuv (bildet) i Ark Bokhandel.

Av de 104 butikkene i Ark, er 34 på de 60 største kjøpesentrene i Norge. I tillegg er man etablert på sentrale trafikknutepunkt som Oslo Sentralstasjon, t-bane, flyplasser og sentralt i de større byene. Anbudsprosessen i fjor var den første muligheten til å få den store butikken på Oslo Lufthavn siden flyplassen åpnet for mer enn ti år siden, og ble derfor meget viktig for Ark.

- Vi har et konsept som er tilpasset beliggenheter med høy trafikk, og for oss er det viktig å være etablert på det aller viktigste trafikknutepunktet i landet. Vi har jobbet med flyplasser nesten alle disse ti årene, og med etableringene på Oslo Lufthavn har vi seks flyplassbutikker. De er viktige for oss fordi vi når et veldig boklesende publikum, både blant de forretningsreisende og de som skal på ferietur, sier Thuv.

Ny flaggskipbutikk


Bokhandelvirksomheten på OSL vil være den største allmennbokhandelen i Norge. Totalt har kjeden åpnet tre butikker på lufhavnen, med to mindre butikker på henholdsvis "Ankomst" og "Avgang utland", og en større butikk på "Avgang".

Sistnevnte er kjedens nye flaggskipbutikk. Dette er en videreutvikling av det konseptet som Ark har i dag, og er utviklet i samarbeid med Snøhetta Design og senere Norco.

- Dette er en utfordrende butikk å drive, fordi arealet er veldig lite i forhold til den varestrømmen som er der, og det krever mye av oss å få det til å fungere godt. Men i og med at vi har den erfaringen vi har fra flyplasser, og ikke minst Oslo S og flere av de store sentrene i Norge, så er vi veldig godt kjent med trafikktrykket som er på en slik plass. Kombinasjonen av høy trafikk, liten butikk og et bredt vareutvalg, er noe vi etter hvert har bygget solid kompetanse på, sier Thuv, som får støtte fra konseptansvarlig Christine Rytter Evensen i Ark.

- Konseptet er bygget og laget for store kundestrømmer, hvor det er lagt opp til at kundene enkelt skal kunne ta gode beslutninger i forhold til valg av bok og at de skal føle seg som kompetente bokkjøpere, forklarer hun.

I prosessen har man tenkt mye på kundegjennomstrømning i butikk, på kategorisering og skilting, og det å være tydelige.

- Vi har laget en enda renere butikk enn det vi gjør til vanlig, slik at det er enda enklere å ferdes i den, med tanke på at folk gjerne har med seg kofferter og kanskje har litt dårlig tid. Vi har vært veldig bevisst på dette med skilting og kategorisering, og ikke minst varme soner som skal trekke kundene inn i butikken. Vi har også ekstra fokus på barn, og har videreutviklet varebærere som torg og gondoler, forteller Rytter Evensen.

- I tillegg ønsket vi jo selvsagt å lage en lekker butikk på OSL, fordi den har en fremtredende plassering. Vi ønsket en butikk som skiller seg ut og som er inviterende, samtidig som den glir inn i miljøet til OSL, som vi synes er en flott flyplass, påpeker hun.

Form og funksjonalitet


For å lage et fokuspunkt i butikken valgte man å legge ekstra mye ressurser i diskområdet. Snøhetta Design tegnet først området, som deretter ble videreutviklet av Norco.

- Her er det lagt veldig mye vekt på form og funksjonalitet, og ikke minst valg av materialer. Det skal vare lenge og se bra ut. Lampene som henger over disken rammer inn det hele, og vi er meget fornøyd med resultatet, forteller Rytter Evensen, som påpeker at nettopp lys har vært et fokusområde.

- Det har vært en utfordring at det er mye dagslys som påvirker butikken, så vi har jobbet tett med Eurolys i forhold til å finne en optimal løsning med en miks av kalde og varme toner. Det er også en del watt-begrensninger på OSL, så det har vært et spennende prosjekt i så måte, påpeker hun.

- Sett under ett har det handlet mye om utfordringen i forhold til varebærerne og hvordan butikken skulle bygges i forhold til at vi både har veldig mange titler og varer, samtidig som vi må gjøre det så enkelt som mulig for kunden å finne frem. Vi har jobbet mye med å optimalisere torgene og de varebærerne som står på gulv, for at de skal romme de riktige antall titler for eksempel. OSL er jo også en veldig kompetent sentereier, og har klare krav i forhold til skilting, plakatering og slike ting som vi har forholdt oss til, og som har vært en spennende prosess.

- Høy læringstakt


I følge John Tørres Thuv er hver eneste kvadratcentimeter av butikken planlagt og gjennomtenkt, og derfor har det også vært hyggelig med veldig mange positive tilbakemeldinger fra kundene.

- Noe av det som er veldig spennende med å være på OSL og andre plasser med stor trafikk, er at vi får en mye høyere læringstakt på kampanjer, aktiviteter og eksponering, slik at vi til enhver tid rigger butikkene våre optimalt i forhold til kundestrømmer og sesonger. Det går så mye hurtigere her. 22 millioner passasjerer går gjennom OSL hvert år. Her har du få handelsvirksomheter og kundene er på vei et sted, slik at det i enda større grad blir en convenience-handel enn en vanlig senterbutikk, understreker han.

- Muligheten for å stoppe folk her er større enn ellers, og det er noe av det vi jobber mest med hele veien. Men samtidig er det ganske stor bredde på en butikk som dette. Vi snakker om over 6000 varelinjer på under 300 kvadratmeter, påpeker Thuv, som samtidig benytter anledningen til å skryte av Oslo Lufthavn som sentereier.

- De har vært veldig kompetente på dette området. Her jobber det folk som kommer fra handelsvirksomhet. Det gjør at det er krevende, men samtidig enklere å forholde seg til, fordi vi snakker samme språk. Både de og vi vil serve de reisende og kundene best mulig, samtidig som man skal være en del av den totalen som Oslo Lufthavn er.

Styrket posisjon


Store deler av konseptet som er utarbeidet for Ark-butikkene på Oslo Lufthavn skal benyttes i både nye og eksisterende butikker i kjeden.

- Mye av dette kommer de andre Ark-butikkene til å dra nytte av, sier Thuv, som forteller at man har planer om videre ekspansjon i tiden fremover.

- Vi har flere
Powered by Labrador CMS