Du er her

Boozt tar i bruk nye AutoStore-roboter

På Boozt' moderne lager i Ängelholm i Sverige er de nye AutoStore Black Line-robotene fra Element Logic nå oppe og kjører på nettet, som de første i verden.
Av Nils Vanebo
Publisert 09.09.2019 11:21

– Black Line har mange fordeler, for eksempel hastighet, pålitelighet og smarte batteriløsninger. Det handler om kostnad per transaksjon. Vi er stolte og glade for å kunne ta vårt engasjement for automatisering og utvikling til neste nivå sammen med Element Logic og AutoStore, sier Chief Operating Officer i Boozt, Niels Hemmingsen, og fortsetter:

– Partnerskapet mellom Boozt, AutoStore og systemleverandøren Element Logic er et naturlig neste steg på vår felles reise med stadig forbedre teknologien for lagerautomatisering. Siden vi begynte automatiseringsreisen i 2017 på vårt prisbelønte anlegg i Ängelholm, har vi ved hver utvidelse fått bekreftet at vi har valgt rett teknologi og samarbeidspartner. Framover kommer ny teknologi til å bli testet på vårt anlegg som gir oss muligheten til å kunne påvirke utviklingen av ny robotteknologi.

Boozt er et raskt voksende teknologiselskap som selger mote på nettet. I 2011 hadde Boozt og COO Niels Hemmingsen et 2000 kvadratmeter manuelt lager. I dag har de det største AutoStore-anlegget i verden og tar i bruk den nyeste teknologien.

Boozt hadde en nettoomsetning på 2,8 milliarder svenske kroner i 2018. Lageret deres er det største AutoStore-anlegget i verden, men de utvider fortsatt. Når det nåværende lageret er fullt utnyttet, vil det huse hele 500.000 kasser og 500 AutoStore roboter.

Hever standarden på automatisering

– Boozt har stadig presset oss til å heve standarden for det som er mulig. Begrensningene vi så for to år siden gjelder ikke lenger. Element Logic og teknologien forbedrer seg stadig, sier Chief Sales Officer i Element Logic, Håvard Hallås.

Når e-handel vokser, øker også etterspørselen etter raske leveranser. Kunder forventer i økende grad at kjøpet deres leveres "umiddelbart". Element Logic fokuserer på å optimalisere og levere lønnsomme lagerløsninger for kundene. Boozt har hatt 99,7% oppetid og jevn plukking - også i utvidelsesfaser. 9 av 10 Boozt-leveranser når kunden innen en dag etter bestilling. Teknologien fra AutoStore har generert både hastighet til marked og produktivitetsgevinster.

– Ved bruk av den nye teknologien til Black Line, er potensialet stort for økt effektivitet. Med Black Lines nye batteriløsning, passer den godt blant annet til de med døgnåpen produksjon. Dette kommer virkelig til å gi resultater under sesongtopper som for eksempel Black Friday og andre høytider, avslutter Hallås.