Bransjeglidning

De siste årene har vi sett en sterk økning i bransjeglidning. I den nye tiden kan alle selge alt dersom de vil - produktene er tilgjengelige på en helt annen måte enn tidligere. Men finanskrisen har skapt endringer.

Publisert
Det har skjedd mye på kort tid når man ser på bransjeglidningen de siste 10-15 årene. Svært mange varer produseres i dag i Østen, og det er fritt frem å importere for dem som vil. Tiden der man måtte ha en fabrikk eller grossist i ryggen er definitivt over, og nå kjøper stadig flere kjeder sine produkter gjennom direkte import.

Dagligvareaktørene har vært toneangivende. Hypermarkeder som Carrefour og lignende tilbyr forbrukerne det meste han eller hun har bruk for i hverdagen.

Dagligvarekjedene har den fordelen at forbrukerne handler der hyppig. Dette gjør at det er lettere å selge andre varer i tillegg til dagligvarer.

Utviklingen henger også sammen med at prispresset på mat er sterkt, mens marginene ofte er små. Dette gjør at særlig dagligvarekjedene leter etter andre produkter som har høyere inntjening.

Det er ikke bare dagligvarekjedene som har tatt del i bransjeglidningen. Vi ser fremvekst av butikker som Biltema, Clas Ohlson ,Søstrene Grene og lignende som selger "alle" mulige varer.

Fokus på stil


Kjeden Urban Outfitters har valgt en annerledes tilnærming til marked og bransjeglidning. Kjeden selger i utgangspunktet alt som er urbant, fra klær til møbler, til spill og cd-er. Urban Outfitters satser på en bestemt kundegruppe, i dette tilfellet den urbane kunden. Her er det ikke produktene i seg selv som er utgangspunktet. Det gjelder å selge det den urbane kunden har lyst på til enhver tid.

Den senere tid har Urban Outfitters satset stadig mer på klær, men fortsatt kan du hos denne kjeden finne mange typer varer, som alle er urbane og moderne.

Urban Outfitters satser nå også i Skandinavia og har butikk i blant annet København og Stockholm.

Når designen er merkevaren


I luksussegmentet vokser Porsche Design frem som en veldig interessant aktør. Porsche Design designer alt fra solbriller til sko, båter, pianoer, brødristere og driller. T-banevognene i Oslo er for eksempel designet av Porsche Design. Produktene produseres av andre, men designes altså av Porsche.

Porsche Design har egne butikker i hele verden med mange typer produkter, men du finner også Porscheprodukter i andre butikker. For eksempel har Adidas en egen Porsche Design-kolleksjon.

Weber

Weber er mest kjent for å lage griller. I Chicago fins det nå også en Weber Grill restaurantkjede. Troverdigheten til merkenavnet er stort, og derfor satser man like godt på en restaurantkjede. Bransjeglidningen er åpenbar, og med dette utfordrer en produsent av griller plutselig restaurantbransjen.

Vi har sett lignende på produktsiden. Jack Daniels BBQ-saus er for eksempel blitt en hit i dagligvarebutikker. I slike tilfeller leaser gjerne en produsent navnet til en kjent merkvare, for eksempel Jack Daniels, for å komme på markedet med en etablert merkevare.

Virgin


"Virgin", med Sir Richard Branson i spissen, er vel kanskje den aktøren som har tatt skrittet lengst i forhold til å satse i flere bransjer samtidig. Virgin setter sitt navn på alt fra flyselskap til brudesalonger, cola, vin og romfart.

Her er det filosofien og visjonen som ligger til grunn for utvikling, ikke bare produktene. Virgin vil utfordre og gi kundene sin "a better deal", uansett bransje.

Fokus på kjerneverdier

Etter finanskrisen har det nok vært en dreining tilbake til kjerneverdier og kjernevirksomhet. Villigheten til å gå inn i nye bransjer og utvide bransjetenkningen har vært lavere for de fleste kjedene. Spørsmålet er om denne trenden ventes å snu igjen når tidene blir bedre. Mye tyder på nettopp det.

For butikkdriverne betyr bransjeglidning at man får sterkere konkurranse fra aktører man tidligere ikke anså som konkurrenter.
Powered by Labrador CMS