LÆRE NORDMENN: Annette Falberg i Foreningen for Dansk Internet Handel skal lære bort nettriks til norske netthandlere. Foto: Privat

Brettet vinner på nettet

I 2020 vil halvparten av all detaljhandel skje på internett, ifølge Foreningen for Dansk Internet Handel. – Kundene velger stadig oftere nettbrett når de kjøper og mobiltelefonen til informasjonssøk, sier Annette Falberg i foreningen.

Publisert

Danske nettbutikker ligger helt i front med å tilpasse sine nettsider til kundenes bruk av mobiltelefon og nettbrett. Hvordan de har kommet dit vil Falberg fortelle norske netthandlere på Vårsamlingen til Distansehandel Norge. Den holdes 27. mars, og er et årlig arrangement for norske bransjefolk som ønsker kunnskapspåfyll.

– Andelen av internettkjøp via mobiltelefon og nettbrett er jevnt stigende. Det er i særlig grad nettbrettet som blir brukt når selve bestillingen og kjøpet gjennomføres. Mobiltelefonen blir mer brukt til å hente informasjon, til å lese nyhetsbrev og sjekke vareutvalg. Mobiltelefonen vil nok også i stigende grad bli brukt til kjøp etter hvert som nettsider blir bedre tilpasset og betalingsløsningene for mobiltelefon blir enklere, sier Annette Falberg i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

Hun sier at danske nettbutikker har nedlagt et stort arbeid for å tilpasse sine sider til nettopp mobiltelefon og tablet-format.

– Det helt hotte er responsive design. Mange har innsett at å vedlikeholde sider på flere plattformer er et problem, sier Falberg.

Responsiv design, eller tilpasningsdyktig layout, vil si sider som automatisk former seg etter den enheten kunden bruker, enten det er en PC, et nettbrett eller en mobiltelefon.

Annette Falberg forteller at veksten i internetthandelen i Danmark er sterk, med en samlet omsetning på 63 milliarder danske kroner i fjor, reiser og konsertbilletter inkludert.

– Vi tror veksten vil fortsette, og da vil 50 prosent av all detaljhandel skje på internettet i 2020, sier hun.

Powered by Labrador CMS