Du er her

Brød og sirkus på samme sted

- Vi har en visjon om at her skal vi tilby mye mer enn shopping. I tillegg til handel, finner man her tilbud som helse, næring, underholdning, ulike aktiviteter - og 80 leiligheter på toppen, sier en entusiastisk senterleder i Sirkus Shopping, Trine Foosnæs.
Av Henrik Aasbø
Publisert 14.02.2018 14:33

– Vår store drøm er å få dette til å bli en skikkelig møteplass, og vi ser at området har et kjempestort potensial i og med at 70 prosent av boligutvikling som når skjer i Trondheim, skjer her på østkanten av byen.  Her på huset jobber vi på skift for å kunne tilby store opplevelser, og gjennom vårt samarbeid med InHouse reklamebyrå driver vi målrettet markedsføring mot både store og små, sier hun.

Hver lørdag er det aktiviteter for familier med alt fra show av lekeparkens maskoter til gratis popcorn og sukkerspinn.

– Månedlig gir vi opplevelser og underholdning tilden eldste målgruppen og arrangerer såkalte tirsdagstreff. Da kan det være kor, sangere, underholdning – og gjerne gammeldans for godt voksne.

Og når dette leses skal folkekjære Benny Borg nettopp ha vært på besøk.

Vi har så mye mer

Senteret har også sin egen Kaptein Gullix Lekepark, med ansatte som tar seg av barna og lager aktiviteter for dem – mens foreldrene kan se seg rundt og handle i ferd og ro. Da kan det være barnedisco og ulike former for underholdning. Dessuten er det jo her maskotene bor…

– Vi har et lekeland på hele 1.000 kvadratmeter her i senteret. Det er noe helt eget. Alle kjøpesenter har butikker, vi har så mye mer, fremhever hun.

Sirkus shopping støtter mange lag og forening i nærområdet i deres arbeid med barn og ungdom. Ikke nødvendigvis i form av ren pengestøtte, men i form av gavekort, premier og reklameartikler.

Måtte hente nye kunder

Historien om Sirkus Shopping startet i 2012. Eller rettere sagt et par år tidligere. I 2010 stengte kjøpesenteret som gikk under navnet KBS. Bygningsmassen ble revet, og dermed kunne Sirkus Shopping slik vi kjenner det i dag, bokstavelig talt reise seg.

– Statens veivesen skulle bygge vei over parkeringsplassen til gamle KBS, så vi måtte flytte, bygge og begynne på nytt. Vi måtte hente nye kunder, forklarer Foosnæs. Som selv har vært i senteret siden 2003, kjenner historien og ser mulighetene.

Senteret eies av Hans og Mona Hoff, to ivrige, kreative og engasjerte eiere, i følge senterlederen.

– Vi har dem over skulderen hele tiden, beskriver Foosnæs. I positiv forstand.


Sirkus Shopping har store områder med mange gode sitteplasser der man kan puste på – før man oppsøker neste butikk.

Et klart konsept

Til stor glede for litt yngre kunder, har Sirkus Shopping blant annet hatt besøk av Joachim Haraldsen, som driver YouTube-kanalen Noobwork, en gamingkanal, og det fylte like godt hele senteret.

– Dette skaper gode relasjoner til kundene, påpeker Foosnæs.

– Her skjer det noe hver eneste helg. Dette er målrettet og et helt klart konsept som vi har holdt på i fem år nå.

En annen ting Sirkus Shopping har satset bevisst på, er spisesteder. Gode spisesteder.

– De første som kom inn her var Foodcourt. De har prøvd og feilet, bygd om litt og bygd ut flere ganger. Til slutt fungerte den optimalt. Og nå har vi hele ti spisesteder her på senteret, forteller Foosnæs.

Hun forteller videre at senteret også har utviklet en egen app der de ansatte kan laste ned et program hvor de lærer seg hvordan de skal yte best mulig service. Dette er de alene om. Her får de ansatte (les: de som «spiller») både poeng og premier når de gjør ting riktig.

– Vi legger stor vekt på personlig service og opplevelser. I tillegg får vi jevnlig inn rapporter og vi har såkalte mystery shoppere, legger hun til

Ekstra kjørefil

Da det gamle KBS-senteret ble revet og Sirkus Shopping ble bygd, sørget de for å sikre seg hele området rundt senteret. Her skal det nå utvikles en ny næringspark, hvor både NAV, en videregående skole og store områder til kontorlokaler snart skal utvikles.

– Vi har derfor full kontroll over hva som kommer og hvilke aktiviteter vi vil ha på området.

Da senteret skulle bygges, betalte de like godt for å få en ekstra kjørefil inn mot innkjørselen, for lettere adkomst for kundene. Og alt tyder på at dette var vellykket – med sine 850 parkeringsplasser fikk de terningkast seks da Adresseavisen hadde vært rundt og sjekket tilgjengelighet for alle de største kjøpesentrene i Trondheim.

I parkeringshuset har de også sørget for en søyleplassering som gir maksimal utnyttelse av plassen, belysning som gir 300 lux og punktdeteksjonssystem med grønt og rødt lys, for at kundene lettere skal kunne se hvor det er ledig parkeringsplass.

Til avfallssortering har de invester i et helt nytt anlegg med full sortering i mange fraksjoner, mens ISS tar seg av renholdet – til alles tilfredshet.

Stadig mer målrettet

I sin markedsføring er Sirkus Shopping aktive på alle områder. Men:

– Det går mer og mer mot digitalt. Vi tør stadig mer å gi slipp på det trykte. Vi har brukt begge deler til nå, men vår markedsføring blir stadig mer målrettet og mer digital. Mobilen er vår nøkkel. Vi beveger oss stadig mer bort fra både PC’en og det trykte. Vi ser nå at 92 prosent av våre salg kommer fra mobilplattformen, forteller senterlederen.

– Vi har også den fordelen at vi styrer alle digitale plattformer selv. Vi lager alt selv, her på huset.

Når kundene først er kommet inn på senteret, finnes hele 42 skjermer og wayfindere som hjelper dem til å finne frem til den butikken de ønsker.

Så med andre ord: Alt er ikke bare «sirkus» på det nye kjøpesenteret.

Faktaboks

Fakta Sirkus Shopping

Størrelse: 30.000 m2 og 90 butikker

Omsetning: 866 mill. i 2016.

Beliggenhet: Trondheim

Marked: Lade Leangen, Trondheim øst

Viktigste konkurrenter: Bilbaserte kjøpesenter

Eier og viktige eierskifter underveis: Hoff Handel as

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Åpner oktober 2012. Nytt kontorbygg på ca 2.000 m2 på taket av kjøpesenteret står klart 1. februar 2018

Adkomst og parkering: 845 parkeringsplasser med avkjøring fra E6 øst, Innfartsveien til Trondheim sentrum.

Viktige leverandører av teknisk utstyr: Inngangsparti: Bone dam. Rulletrapper: Thyssen. Ventilasjon: Miljøventilasjon. Senter-tv: Levert av Omnivex, driftes av markedsavdelingen ved senteret. Touch skjermer levert av Omnivex, Avfallshåndtering: Retura, Renhold: ISS, Reklamebyrå: In House reklamebyrå. Trykkeri: Skipnes Trykkeri.