Build-A-Bear gjenopplives i Norge

Build-A-Bear Workshop, som for fire uker siden ble slått konkurs, er kjøpt opp av nye investorer som tror på en suksessrik fremtid for bamsene i Norge.

Publisert
For en måned siden var bamsene i Build-A-Bear Workshop dødsdømte og på vei bort fra hyllene både i Danmark og Norge. Etableringen av en ny dansk eierkrets førte imidlertid til at man i siste øyeblikk lyktes de med å gjenopplive bamsene som har slått igjennom verden over.

Satser på opplevelser


En gruppe investorer som fortsatt ser store perspektiver i bamsekonseptet på skandinavisk jord, har gått sammen om å kjøpe aktivitetene ut av de konkursrammede selskapene i Danmark og Norge. Det betyr at det nye selskapet står med nye og langt sterkere vekst- og driftsmuligheter enn det tidligere gjeldsplagede selskapet gjorde. Slik blir også mer enn 120 arbeidsplasser i Norge og Danmark reddet. Resultatet er at Build-A-Bear Workshop i slutten av april igjen åpner dørene for salg av bamser i Norge. I spissen står Chief Executive Bear, dansken John Nyhøj Kristensen. Han har ikke vært en del av Build-A-Bear siden 2010, men var i 2004 med på å starte bamsekonseptet i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland.

– Build-A-Bear Workshop er et sterkt og bæredyktig varemerke. Det er opplevelser og personalets personlige involvering som selger produktene. Jeg er overbevist om at det stadig er et kjempepotensial på norsk og dansk jord, sier John Nyhøj Kristensen, som av samme grunn ønsker fokus rettet tilbake mot den opplevelsesmessige siden av forretningen.

- Vi ønsker å gjenskape opplevelsen og nærværet som er forbundet med å gå inn i en av våre butikker, for selv å velge og forme bamsen akkurat slik barnet ønsker seg, sier han.

Inn til organisasjonens hjerte


Gjenoppreisningen av Build-A-Bear Workshop Norge innebærer også en større reorganisering, hvor en av butikkene i Norge ikke inngår i fremtidsplanene. Det gjelder Build-A-Bear Workshop på Metro i Oslo. Butikken i Sandnes vil åpne igjen i 2014.

- Vi har selvfølgelig vært nødt til å se på hvordan vi her og nå kan drive Build-A-Bear Workshop videre på en økonomisk forsvarlig måte. Vi satser på de butikkene som helt fra starten har vært bærende for konseptets suksess, sier John Nyhøj Kristensen, som har et bestemt mål om å åpne 3-5 nye butikker i Norge i løpet av de nærmeste par årene.
Powered by Labrador CMS