Butikk- og netthandel smelter sammen

En ny rapport utarbeidet av Ericsson ConsumerLab og Copenhagen Institute for Futures Studies viser at butikk- og netthandel er i ferd med å smelte sammen.

Publisert
I dagens oppkoblede samfunn, der vi konstant og nesten ubevisst skifter mellom den fysiske verden og internett, blir det snart meningsløst å skille skarpt mellom disse to virkelighetene. Mange er nå på nett nesten døgnet rundt. Nær 40 prosent av verdens smarttelefonbrukere går online før de forlater sengen om morgenen, og den eksplosive bruken av app-er påvirker måten vi handler på.

Betydelig rolle i hverdagshandelen


Denne utviklingen beskrives i rapporten "In-Line Shopping consumer insight report", som er utarbeidet av Ericsson ConsumerLab og Copenhagen Institute for Futures Studies, der norske aktører som Telenor, Statoil og Abelia er blant medlemmene. Rapporten, som bygger på data fra USA og fire europeiske land (herunder Sverige) gjennom 2012, viser at smarttelefoner allerede spiller en betydelig rolle i vår hverdagshandel. Tre av 10 svenske smarttelefon-eiere bruker telefonen sin til småbetalinger, skanning av strekkoder på produktene og nedlasting av kuponger.

Praktisk og ukomplisert handleopplevelse


Rapporten belyser et fenomen som best lar seg benevne på engelsk, som "in-line shopping". Det har oppstått som følge av forbrukerens ønske om å kombinere det beste ved å handle i butikk (in-store) og online. Vi ønsker å kunne se, ta på og prøve produkter, sammenlikne priser og få tilgang til produktinformasjon – uten å måtte vente i kø for å foreta kjøpet.

- Forbrukere gjør shopping til en del av den naturlige flyten i hverdagen. Som et resultat vil de ha app-er som gjør handleopplevelsen praktisk og ukomplisert. Akkurat som man vil ha internettilgang over alt og alltid, vil man kunne handle så snart man trenger noe. Handelen må forstå og imøtekomme dette behovet for å lykkes i årene som kommer, sier Michael Björn, forskningssjef ved Ericsson ConsumerLab.

Smarttelefonbrukere er dessuten mer interessert i netthandel enn andre mobilbrukere. I åtte av 12 analyserte produktkategorier foretrekker forbrukerne å kombinere butikk- og netthandel fremfor ren netthandel.

Dette er noen av funnene i en ny rapport Copenhagen Institute for Futures Studies har utarbeidet sammen med Ericsson ConsumerLab:

• Handlemønstrene i butikk og på nett smelter sammen til et nytt fenomen som kan betegnes som "in-line shopping"

• 30 prosent av smarttelefoneierne i Sverige bruker telefonen til småkjøp, skanning av strekkoder og nedlasting av kuponger

• Handelen bør legge til rette for at vi vil shoppe når det passer oss og at vi liker å kombinere fordelene av å handle i butikk og på nettet



Powered by Labrador CMS