Europris lykkes med bredt vareutvalg. Sparkjøp eksponerer seg som ’hele familiens varehus’, også med bredt vareutvalg. Biltema er ’Familiens varehus’ med produkter knyttet til bil bare som én kategori av mange. Bilde fra Lyngdal handelspark.

Butikker med bredt vareutvalg vekstvinnere

Hovedorganisasjonen Virke tror på litt høyere omsetningsvekst i varehandelen i år. Butikkene med bredt vareutvalg har vært vekstvinnere i varehandelen de to siste årene. Virke spår at bransjen blir blant vinnerne også i år.

Publisert


– Vi tror fortsatt på lavprisbransjen, som vi kaller den, altså de med bredt vareutvalg, sier Virkes sjeføkonom Lars E. Haartveit. Onsdag presenterte han hovedorganisasjonens prognoser på et presseseminar i Oslo.

Gode på sesongvarer

Lavprisbransjen domineres av kjeder som Europris, Nille og Clas Ohlson. Haartveit trekker frem at lavpriskjedene har vist seg å være spesielt gode på sesongvarer. Et nytt utviklingstrekk er at flere av dem nå etablerer seg med mindre butikkonsepter i kjøpesenter og i mindre byer.

Virke anslår en omsetningsvekst på rundt fem prosent for bransjen i år. Haartveit tror også at kosmetikk og byggevarehus begge ender på rundt fem prosents omsetningsvekst.

Venter på mer snø

Sportsutstyrsbransjen er ventet å få noe lavere vekst i år enn i fjor, ifølge anslagene. Her er det i stor grad snøforholdene som avgjør utviklingen.

– Jeg tror sportsbransjen fortsatt er en bransje som kommer til å gjøre det bra. Men den er så væravhengig at dersom den skal bli vinner i 2017, så trenger den snø før jul, sier Haartveit.

Så vidt sterkere vekst

Samlet sett venter Haartveit at varehandelsbedriftene får en omsetningsvekst på 4,5 prosent i år mot rundt fire prosent i fjor.

I fjor spiste høy prisvekst opp mye av volumveksten. For rundt et år siden nådde kronen det svakeste nivået på minst 40 år. Kronesvekkelsen slo etter hvert ut i form av kraftig prisvekst på importvarer, noe som det er mye av i de aller fleste av bransjene i varehandelen.

Høy prisvekst fører til at folk må betale mer for samme mengde varer. Dermed blir volumet lite endret – og det er nettopp volumet som bidrar til vekst i økonomien. Det er først når folk kjøper mer i volum at man for eksempel må ansette flere folk og bygge nye butikker.

– Bildet er at det er så vidt sterkere vekst i omsetningen i forhold til i fjor, men at det er mye mer volum og mindre prisvekst enn i fjor, sier Haartveit.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

Powered by Labrador CMS