Butikker med bredt vareutvalg vekstvinnere
Hovedorganisasjonen Virke tror på litt høyere omsetningsvekst i varehandelen i år. Butikkene med bredt vareutvalg har vært vekstvinnere i varehandelen de to siste årene. Virke spår at bransjen blir blant vinnerne også i år.
– Vi tror fortsatt på lavprisbransjen, som vi kaller den, altså de med bredt vareutvalg, sier Virkes sjeføkonom Lars E. Haartveit. Onsdag presenterte han hovedorganisasjonens prognoser på et presseseminar i Oslo.
Gode på sesongvarer
Lavprisbransjen domineres av kjeder som Europris, Nille og Clas Ohlson. Haartveit trekker frem at lavpriskjedene har vist seg å være spesielt gode på sesongvarer. Et nytt utviklingstrekk er at flere av dem nå etablerer seg med mindre butikkonsepter i kjøpesenter og i mindre byer.
Virke anslår en omsetningsvekst på rundt fem prosent for bransjen i år. Haartveit tror også at kosmetikk og byggevarehus begge ender på rundt fem prosents omsetningsvekst.
Venter på mer snø
Sportsutstyrsbransjen er ventet å få noe lavere vekst i år enn i fjor, ifølge anslagene. Her er det i stor grad snøforholdene som avgjør utviklingen.
– Jeg tror sportsbransjen fortsatt er en bransje som kommer til å gjøre det bra. Men den er så væravhengig at dersom den skal bli vinner i 2017, så trenger den snø før jul, sier Haartveit.
Så vidt sterkere vekst
Samlet sett venter Haartveit at varehandelsbedriftene får en omsetningsvekst på 4,5 prosent i år mot rundt fire prosent i fjor.
I fjor spiste høy prisvekst opp mye av volumveksten. For rundt et år siden nådde kronen det svakeste nivået på minst 40 år. Kronesvekkelsen slo etter hvert ut i form av kraftig prisvekst på importvarer, noe som det er mye av i de aller fleste av bransjene i varehandelen.
Høy prisvekst fører til at folk må betale mer for samme mengde varer. Dermed blir volumet lite endret – og det er nettopp volumet som bidrar til vekst i økonomien. Det er først når folk kjøper mer i volum at man for eksempel må ansette flere folk og bygge nye butikker.
– Bildet er at det er så vidt sterkere vekst i omsetningen i forhold til i fjor, men at det er mye mer volum og mindre prisvekst enn i fjor, sier Haartveit.
(Kilde: Dagens Næringsliv)