SPÅR MILLIARDTAP: Reidar Mueller i Varde Hartmark mener butikkhandelen kan miste 50 milliarder i årlig omsetning via fysiske butikker innen 2020.

Butikkhandelen kan miste 50 milliarder

Butikkhandelen kan oppleve 50 milliarder i redusert årlig omsetning via fysiske butikker innen 2020.

Publisert

Det mener retailekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark.

Dette tapet skriver seg hovedsakelig fra økt konkurranse fra netthandel, handelslekkasje og grensehandel. Bransjen er dårlig forberedt til å endre egen organisasjon og tilpasse seg endrede kjøpsmønstre, skriver Varde Hartmark i en pressemelding.

 

Manglende realitetsorientering

Til tross for en vedvarende trend med synkende lønnsomhet og økte kostnader hersker en nøktern optimisme blant mange handelsledere, ifølge Varde Hartmark.

– Det kan tyde på en manglende realitetsorientering. Så mye som 30-40 prosent av bransjen er berørt. Behovet for endring i tenking og organisering av virksomhetene er større enn noensinne, sier Mueller.

Omsetningsutviklingen per november 2013 var opp 1,8 prosent fra 2012, uten særlig høyere forventinger for 2014.

 

Lavere trafikk og omsetning

Ifølge Varde Hartmark vil dette resultere i en ytterligere forverring av lønnsomheten for en rekke varehandelsbedrifter. I tillegg fører endret brukeratferd til stadig lavere kundetrafikk og omsetning i fysiske butikker.

Gode netthandelsløsninger og nye leverandørmodeller er nødvendig, ifølge Varde Hartmark, og vinnerne er de som raskt kan omstille seg.

– Netthandelen kan bli en sømløs forlengelse av den fysiske butikken. Nøkkelord er kundefordeler, smarte og enkle løsninger der man ser kundenes behov, fortsetter Mueller.


Hva mener du? Frykter du milliardtap? Delta i diskusjonen nederst i artikkelen!

 

Seks muligheter

Det er likevel mulig å gjøre dystre utsikter lysere. Mueller peker på spesielt seks mulighetsrom som kan bidra til å snu en negativ utvikling:

Dette omfatter tiltak for å redusere innkjøpskostnadene og øke effektiviteten gjennom verdikjeden, redusere husleiekostnadene, og øke personalproduktiviteten. I tillegg må butikkene omstille seg for en nært forestående fremtid der de kombinerer fysisk butikk og et sømløst onlinetilbud. For å få til disse tiltakene vil størrelse, kompetanse og investeringsevne være avgjørende.

– Noe av det viktigste å tenke på er at det faktisk er vinnere i alle bransjer. De gjør noe riktig og det er det verdt å lære av, avslutter Mueller.

Powered by Labrador CMS