STOR USIKKERHET: Ikke siden 2008 har usikkerheten vært så stor som nå.

CCI når bunnpunktet for 2014

Det er et markant fall i forbrukertilliten. Usikkerheten har ikke vært så stor siden finanskrisehøsten 2008.

Publisert

I årets siste måned faller forbrukertilliten til sitt laveste nivå siden november 2008. I desember er forbrukertillitsindeksen (CCI) på minus 5,0 poeng, et fall på 2,5 poeng fra november, viser den ferske målingen til analyseselskapet Opinion. 

Indeksen er 3,2 poeng lavere enn på samme tid i fjor. For tredje måned på rad forventer et flertall av landets forbrukere i overveiende grad en svakere økonomi om 12 måneder. Fjerde kvartal 2014 er det svakeste kvartalet for forbrukertilliten siden tredje kvartal 2008.

– Som i de foregående månedene er det spesielt troen på landets økonomi om 12 måneder som påvirker forbrukertilliten negativt. I måleperioden vår siden 2007 er det kun én gang tidligere, i september 2008, at indeksen for landets økonomi har vært lavere enn den er nå. Fallet fra november til desember er markant, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion, ifølge en pressemelding.

Det er 12 prosent av norske forbrukere som tror at situasjonen vil være litt eller mye bedre om 12 måneder, mens hele 48 prosent tror den vil være litt eller mye dårligere, en økning på syv prosentpoeng fra november. 

– Vedvarende mediedekning av fallende oljepris, svakere norsk krone og mer usikre utsikter for norsk og internasjonal økonomi bidrar til å skape usikkerhet hos forbrukerne, sier Henrik Høidahl.

Tilliten til egen økonomi og arbeidsmarkedet er også svekket de siste månedene, og de to indikatorene ligger i desember godt under gjennomsnittet for 2014. 

– Tilliten til arbeidsmarkedet har ikke vært så lav siden mai 2009, sier Henrik Høidahl i Opinion.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.

Powered by Labrador CMS