Du er her

Coop best på omdømme – ligner en delingsøkonomi

Konsernsjefen tror at Coops eierform, som har likhetstrekk med delingsøkonomi, særlig appellerer til yngre kunder. Det kan være en hovedgrunn til at Coop Norge for andre år på rad går helt til topps i Ipsos’ omdømmeundersøkelse blant de 108 største selskapene i Norge.
Av Pressemelding
Publisert 10.10.2019 14:45

Det fremholder selskapet i en pressemelding: – Det er 1.767.019 grunner til at Coop har Norges beste omdømme. Dette er våre medeiere i Norge, som også er våre beste kunder. Vi setter kundene først i alt vi gjør og takker dem for den enorme tillitserklæringen det er å komme til topps i en slik måling for andre året på rad, sier konsernsjef Geir Inge Stokke

Av de spurte svarer 82 prosent at de har et godt inntrykk av Coop Norge, noe som plasserer dagligvareaktøren foran Tine, NRK og Vinmonopolet.

De yngste kundene mest fornøyd

Det er særlig de yngste kundene som er mest fornøyd med Coop, noe som gleder Coop-sjefen.
– Vi opplever at Coops eierform, som har likhetstrekk med delingsøkonomien der kundene eier butikken sammen og deler på overskuddet, særlig appellerer til yngre kunder. Samtidig stiller eierformen ekstra høye krav til at vi opptrer som en ansvarlig samfunnsaktør og lytter til våre medeiere. Det positive omdømmet tyder på at vi lykkes godt med dette, sier Stokke.

Øker markedsandelen

I tillegg til toppscore av kundene i omdømmeundersøkelsen, øker Coop stadig sin andel av det norske dagligvaremarkedet. Coop øker sin markedsandel med 0,1 prosentpoeng til 29,1 prosent, ifølge ferske tall fra analyseselskapet Nielsen. Høyest vekst av enkeltkjedene har Coops lavpriskjede Extra med en økning på 1,4 prosentpoeng til en markedsandel på 14,4 prosent så langt i år.
– Konkurransen i markedet er tøff. Det er gledelig at Extra fortsetter å vokse kraftig. Samtidig er vi i Coop opptatt av å opprettholde et mangfold av butikker og kjeder med nærbutikker, supermarkeder og store varehus som Obs, sier Stokke.