Du er her

Danske bedrifter blir digitale

Alle danske bedrifter har fått en digital postboks slik at de kan motta dokumenter elektronisk fra det offentlige.
Av Stig Atle Bakke
Publisert 01.11.2013 10:43

Målet er at over en halv million bedrifter skal kommunisere digitalt med offentlig sektor. Den digitale postboksen leveres av e-Boks, og vil spare samfunnet for 400 mill. kroner årlig, skriver e-Boks i en pressemelding.

– Danmark er blitt verdens digitale pionérer. Nå er danske myndigheter igjen offensive og digitaliserer bedriftene først og deretter er det innbyggernes tur. Etter hvert som stadig flere bedrifter og innbyggere går over til digital kommunikasjon, vil det danske samfunnet hente ut en rekke gevinster som følge av digitaliseringen, sier Henrik Andersen, gründer av e-Boks og styreformann i e-Boks Norge, ifølge pressemeldingen.

 

Først bedriftene

Den lovpålagte digitale postboksen for alle danske bedrifter og foreninger er en viktig del av Danmarks digitaliseringsstrategi. I dag kommuniserer om lag 100.000 bedrifter digitalt med offentlig sektor, og myndighetene oppretter en digital postboks for alle bedriftene der de fra 1. november vil motta dokumenter fra det offentlige. Fra og med 1. november 2014 må også alle innbyggere ha en digital postkasse.

– Digitaliseringsstyrelsen anslår at samfunnet sparer omlag en milliard kroner årlig når alle innbyggere får en digital postboks fra neste år. Dette er penger som kan brukes på bedre barnehager, flere sykehjem og bedre veier, sier Andersen.

 

En rekke fordeler

Fra 1. november vil informasjon om skatter og avgifter, sykepenger og innkalling til synskontroll komme til den digitale postboksen. Den digitale postboksen drives av e-Boks, og gir bedriftene en rekke fordeler. Bedriftene får blant annet tilgang til sikker kommunikasjon med offentlig sektor, de får samlet og lagret all digital post på ett sted, de kan kommunisere toveis med offentlig sektor og det er enkelt å finne rett mottager i offentlig sektor ved hjelp av en adressebok, og de får beskjed på e-post dersom de har fått post i sin digitale postboks.

– Erfaringsmessig opplever bedriftene store gevinster ved å digitalisere sin kommunikasjon. Etter ha jobbet med digitalisering i over ti år vet vi at de største effektene av digitaliseringen handler om å jobbe smartere og å gjøre kundene mer fornøyde – i tillegg til de åpenbare fordelene knyttet til kostnader og miljø ved å slippe papir, sier Andersen. 

Nøkkelord