ØKER: Moods of Norway var en av kjedene som vokste i fjor. Foto: Tekstilforum

De største kjedene tar 60 prosent av salget

60 prosent av klesomsetningen i Norge går gjennom de 25 største kjedene. Det viser omsetningstallene for 2013.

Publisert

Størst omsetningsøkning hadde Volt og Moods of Norway. Texcon, Dressmann og Lindex har aldri omsatt så mye som de gjorde i fjor.

Totalt omsatte klesbransjen i Norge for 31 milliarder kroner ekskl. mva i 2013, ifølge tall fra hovedorganisasjonen Virke og Kvarud Analyse. Nesten 60 prosent av denne omsetningen gikk gjennom 25 av landets største kleskjeder. I 2012 var andelen 58,4 prosent.

Mens landets klesbutikker hadde en samlet omsetningsnedgang på 0,2 prosent i 2013, økte omsetningen i kleskjeder med mer enn 100 millioner i årsomsetning med 1,6 prosent i fjor. De 25 kjedene omsatte til sammen for 18,4 milliarder kroner ekskl. mva.

De 25 store kleskjedene hadde ved utgangen av 2013 til sammen 1 857 butikker i Norge, 38 flere enn ved utgangen av 2012. Det betyr at hele veksten i fjor kom som følge av nye butikkåpninger.

Som i 2012 var det Volt som økte omsetningen mest også i 2013. Kjeden økte omsetningen med hele 19,3 prosent, fra 189 millioner kroner i 2012 til 225 millioner kroner ekskl. mva. Organisk vekst og åpning av fire nye butikker bidro til fjorårsveksten.

Gjennom sine 17 butikker omsatte Moods of Norway for 218 millioner kroner, en økning på 11,2 prosent fra 2012. Åpning av to nye butikker høsten 2012 og ytterligere to butikker i 2013 bidro sterkt. På tredje øverste trinn på veksttoppen finner vi Texcon, Norges ledende samarbeidsgruppering for frittstående butikker innen tekstil og mote. Gjennom sine 243 selvstendige butikker omsatte kjeden for 1 624 millioner kroner ekskl. mva. Dette er 5,9 prosent mer enn i 2012. Åtte nye medlemsbutikker forklarer noe av veksten.

Dressmann økte omsetningen med 5,2 prosent til 1 206 millioner kroner. En nettotilvekst på ni butikker sørget for deler av veksten.

Powered by Labrador CMS