Du er her

Derfor gjør svenskene det bra i Norge

Svenske butikkjeder brer seg ut over Norge. Geografi, etablert merkevarekjennskap og en profesjonell holdning til servicevirksomhet er blant svenskenes forse her til lands.
Av Kjedemagasinet
Publisert 28.08.2013 10:13

Hennes & Mauritz og KappAhl har rundt 100 butikker hver her til lands. Din Sko åpnet nylig butikk nummer 35, Biltema har passert 50 varehus og butikker, Clas Ohlson 61, mens Jula er oppe i 17. Ikea planlegger dessuten fire nye varehus.

Profesjonell holdning

– Svenskene er kjent over hele verden for sin profesjonelle holdning til servicevirksomhet. De har også en mye lengre historie når det gjelder internasjonalisering og å tenke globalt, sier professor Arne Nygaard ved Handelshøyskolen BI.

Han minner om at Ericsson hadde eksportmarkeder og agenter i Australia, New Zealand og Kina allerede på slutten av 1890 tallet.

Alltid kunden i fokus

– Vi nordmenn har alltid gjort narr av svenskene, men trykker dem godt til brystet når det gjelder handel. Svensker kan produktutvikling og kundepleie, de setter alltid kunden i fokus, sier Tommy Fredriksen i Biltema Norge.

Biltema drives som franchise i Norge, og har nå dobbelt så mange butikker her som i hjemlandet. Kjeden drev med postordresalg fra Sverige lenge før den første varehusetableringen i Norge.

– Grensehandelen er ikke av ny dato. Fra 1963 og utover dro nordmenn til grensa for å hente pakker med bildeler og annet biltilbehør. Grunnlegger Sten Åke Lindholms idé var å kutte fordyrende mellomledd, og det fenget mange nordmenn, sier Tommy Fredriksen.

Staten bidro også til å trekke svenskene hit.

– Statlig distriktstøtte gjorde det gunstig for utlendinger å etablere seg også andre steder enn i de største byene. Det var sånn vi tidlig havnet i Sarpsborg og andre steder, sier Fredriksen.

Etablert kjennskap

Sveriges Eksportråd i Norge peker også på den sterke eksporttradisjonen, men også viktigheten av geografi.

– Norge er nærmeste utenlandsmarked for de fleste svenske bransjer. Vi er et spesielt interessant marked på grunn av vår sterke kjøpekraft. Kulturell utveksling og stor grensehandel gjør at det finns en etablert merkevarekjennskap her på forhånd, sier Snjezana Maric i Sveriges Eksportråd.

Men hvorfor så få danske kjeder i forhold?

– Danmark er en skipsreise lengre unna enn Sverige. Men også kulturelt og språklig står vi nærmere Sverige. Svensker er en naturlig del av Norge, sier Arne Nygaard ved BI.

Den norske kjeden Carlings er et eksempel på spredning motsatt vei, med snart 200 butikker i Skandinavia. Men, nær sagt selvfølgelig: Det var en svensk immigrant som startet den første Carlings-butikken i Oslo i 1908.

Nøkkelord