Faksimile fra Bergans Facebook-event, der de inviterer til en grønn fredag i butikken i Oslo sentrum: https://www.facebook.com/events/1051336388342916/)

Derfor trenger vi Grønn Fredag

IKEA har trukket seg fra Black Friday, og det finnes enkeltaktører som gjør hederlig innsats for å markedsføre egne fortrinn og ikke bare bruker rabatter ukritisk. Bergans er en slik aktør, og flere bør lære av Bergans.

Publisert

Av Øystein Aurlien, steds- og merkevareutvikler (aurlien.no)

Joda, hysteriet er i gang igjen. Black Friday, Black Friday Weekend, Black Friday, og så er vi over på Cyber Monday, og vi kjører på - rett etter at vi også har innført Single’s Day i Norge. Alt handler om å selge mer. Og kjøpesentre, kjeder og butikker slenger seg med, fullstendig ukritisk. Heldigvis finnes det unntak, og nå ser vi kanskje at det kan kanskje kan bli en kraft som tar avstand fra dette?

Misforstå meg rett: Handel er bra, viktig, og bærekraftig. Samfunnet trenger at vi har sunne mekanismer for handel. Handel gir unge sin første arbeidserfaring, og er den viktigste verdiskaperen i samfunnet. Handel sikrer velferd for alle. Men, handel som stimulerer til økt kortsiktighet, som ikke skaper lønnsomhet, og som øker skjevhetene i samfunnet er noe vi må bekjempe. Black Friday er en dag som stimulerer til usunt forbruk, om det ikke begrenses til å gjelde de som kan drive med dette. Det er også grunnen til at flere og flere tar avstand fra denne dagen.

Kopierer rått

I en perfekt verden hadde det ikke vært nødvendig med salg. Da hadde alle kunnet produsere sine varer med de rette kalkyler, og solgt alt på markedet til en pris som er konkurransedyktig og som også sikrer både produsenten og underleverandører en rettferdig inntjening. Da hadde alt hatt en pris, og vi hadde betalt denne prisen fordi vi mener det er verdt det. Men, slik er ikke verden.

Innen mote- og tekstilindustrien er det flere sesonger i løpet av et år. Når noen bommer på en kolleksjon, eller har for mye av en vare når sesongen er over, kommer det på salg. Eller så sendes de gamle kolleksjonene ut til ”Outlets”, som oftest langt utenfor bysentrene. Dette har lenge vært moteindustriens mekanisme for å beskytte merkene sine, og svært vanlig i USA. I Norge fikk vi vår første Outlet på Vestby, tilbake i 2010. Det var også Norwegian Outlet som innførte Black Friday til Norge, og vi kunne se de første bildene av hysteriske køtilstander i mediene. Klær ble slengt ut fra taket, og enkelte produkter ble også solgt for priser det knapt er mulig å tro. Men, det er da viktig å tenke på at dette er varer der produsenten allerede har tatt et tap. På Norwegian Outlet handler uansett om varer som allerede er billige, så da er det kanskje naturlig at de har Black Friday? Uansett, Norwegian Outlet ble i august i år solgt for 1,1 milliarder kroner, noe gründeren Ådne Søndrål personlig tjente 115 millioner kroner på.

Og så har netthandelskjedene slengt seg på denne dagen til fulle, og nå er det de store elektroaktørene som sterkest markedsfører Black Friday. Både Elkjøp og Power har aktiviteter og tilbud hver dag, opp mot Black Friday. Og det samme gjelder de fleste netthandelsaktørene. Elkjøp anslår at de vil omsette for rundt én milliard denne dagen. Og i år har Virke anslått at den totale omsetning på Black Friday vil havne på 3,4 milliarder kroner, og være ny rekord.

Men, hvor er logikken i at kjøpesentra, varemagasiner og sentrumsbutikker - som driver en helt annen type handel - kaster seg på og bare kopierer Black Friday rått? Hvor er bærekraften i at de ikke heller utvikler konsepter som handler om hva deres kjernevirksomhet handler om? Hvor er logikken i at kjøpesentrene allerede i slutten av oktober begynner å markedsføre en gigantisk salgsdag i slutten av november, som beviselig har ført til at julehandelen har blitt mindre lønnsom for butikkene sine?

Det er håp!

Slik annonserte Bergans i Aftenposten søndag 19. november.

Heldigvis finnes det unntak, og det finnes håp. IKEA har allerede fått mye positiv oppmerksomhet, etter at de i år har besluttet at Black Friday har gått for langt og at de nå ønsker å ta avstand fra det kjøpehysteriet dagen representerer. De har derfor i år innført Strammedagen.

Og så ser vi nå annonser på Aftenposten.no fra Bergans, der de markedsfører Grønn Fredag. Bergans har allerede tatt et ansvar for bærekraft, for at de er opptatt av kvalitet gjennom hele verdikjeden. Dette er viktig for dem, i å kommunisere at produktene holder en kvalitet som forklarer en pris som ligger høyere enn det du betaler i en billigkjede.

Slik annonserer EGER, varemagasinet på Egertorget, for sin variant av Black Friday.

Derfor er det også veldig klokt å gå ut på den måten de gjør her. Om de ikke får voldsomt med besøk og omsetning denne dagen markerer de i det minste at Bergans som merkevare holder høy kvalitet og høye etiske standarder. Et annet prisverdig forsøk er EGER sin kampanje "Give Back Friday".

EGER sier at de vil gi deler av sin omsetning denne dagen til Frelsesarmeen. Utfordringen er at ”deler av sin omsetning” skaper usikkerhet hos forbrukerne, slik at det nok ikke får noen effekt verken på omsetning eller omdømme. Til sammenligning gikk Patagonia i fjor ut og sa at de ville gi 100% av sin globale omsetning, både fra nett og i butikk, til miljøvernorganisasjoner. De trodde de ville måtte gi 2 millioner dollar, men endte med å omsette 10 millioner. All omsetning donerte de videre, og gikk samtidig ut og oppfordret næringsliv verden over til å donere 1% av sin omsetning til organisasjoner som jobber for en bedre verden.

Øystein Aurlien

Vi trenger fremover flere aktører som IKEA, som Bergans, som EGER, som tør å ta et ansvar om å gjøre denne dagen til noe som er bedre for alle. Vi trenger Grønn Fredag. Og, så bør alle som ivrer for de små og spennende sentrumsbutikkene ta et initiativ for å løfte sentrumshandelen.

Kanskje vi kunne fått Small Business Saturday til Norge, som feires storstilt lørdagen etter Black Friday? Førstkommende lørdag åpner julegatene i Oslo sentrum. Det er uansett en fantastisk dag i sentrum, og verdt et besøk!

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS