Ett av inspirasjonsområdene for messen skal kurateres av billedkunstner og interiørdesigner Aina Sollie Steen. Foto: Henning Tunsli

Design- og interiørmesse endrer navn og identitet

Fra januar 2019 endrer Norges største design- og interiørmesse både navn og identitet. Nye Nordic Living skal rette seg mot alle utstillerne, fra klær og smykker til blomster og interiør.

Publisert

Nordic Living ønsker å omfavne hele livstillsegmentet og skal arrangeres både i januar og i august, mens Oslo Design Fair vil styrke sin etablerte profil mot highend møbeldesign og det profesjonelle markedet. Oslo Design Fair arrangeres parallelt med Nordic Living i august, skriver messearrangøren i en pressemelding.

To ulike profiler

– Nordic Living skal rette seg mot livsstil og detaljhandel og først og fremst være en innkjøpsmesse med utstillere i fokus, men vil også by på et faglig program og inspirasjon. Vi etablerer nye digitale plattformer hvor målet er at utstillerne skal få bedre synlighet. I tillegg produserer vi en helt ny katalog og flere inspirasjonsområder hvor utstillere og deres produkter vil være i sentrum, sier lederen for Oslo Design Fair og Nordic Living, Cathrine Eriksson.

Ainas moodboard (Foto: Henning Tunsli)

Tema: Embracing Change

Messens tema skal rette fokuset på endring og det positive som kan skje ved å omfavne endring i alle livets aspekter. Vi vil vise at en balanse mellom fortid og nåtid også kan gjenspeiles i forhold som det taktile versus teknologi, nyheter og klassikere, det kalde mot det varme, og struktur i motsetning til kaos. Vi vil se nærmere på hvordan samfunnet endrer seg og hvordan mennesker endrer seg i takt med det.

Inspirasjonsområde av Aina Sollie Steen

Når messen endrer fokus fra ren design mot en innkjøpsmesse med utstillerne i sentrum, vil vi også rette fokus på dette gjennom ett av inspirasjonsområdene som skal kurateres av Aina Sollie Steen. Aina er en norsk billedkunstner og interiørdesigner som i en årrekke har jobbet med både kunstneriske og kommersielle prosjekter for magasiner, reklame og tv. Hun har også nylig designet sitt eget keramiske servise, Nella Vita Stoneware.

– Når vi skulle velge ny designer og kurator til Nordic Living, var valget enkelt, sier Eriksson. Aina har en inkluderende måte å jobbe på og sammen med hennes sanselige stil er dette noe våre besøkende og utstillere lett kan forholde seg til. Ainas varme og engasjement, kombinert med hennes bakgrunn som billedkunstner og interiørdesigner, gjør oss trygge på at hun er den rette personen til å belyse temaet vårt, Embracing Change, denne våren, avslutter Eriksson. Aina er opptatt av at produktene fra utstillerne skal spille hovedrollen i utstillingen og ønsker å ha med så mange som mulig.

– Samarbeidet med utstillerne skal bidra til en helhet og en balanse mellom en visjon, tendenser i tiden og konkrete produkter. Sammen skal vi ta forandringene på alvor og trekke i samme retning ved å vise konkrete og brukervennlige produkter i en inspirerende utstilling med kunstneriske elementer, sier Aina Sollie Steen.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS