Design selger tørrmat som varmt hvetebrød

Turmaten til Drytech har fått ny design som løfter produktene og gjør dem synlige i butikkhyllen. I dag fikk de utmerkelsen DOGA-merket 2017.

Publisert

De prestisjefylte utmerkelsene ble i dag delt ut på Design og arkitektur Norge (DOGA) i Oslo.

I 1989 oppfant gründer Rolf Hansen en ny måte å frysetørke mat på, og et norsk tørrmateventyr var i gang. For en stund siden skjønte imidlertid Drytech at produktene behøvde en vitamininnsprøyting i form av ny innpakning og identitet.

Med hjelp fra Tank Design har turmatserien Real Turmat fått en pakningsdesign som løfter fram produktene i butikken og når ut til flere brukergrupper – også internasjonalt. Selskapets identitet og kommunikasjonsplattform ble også redesignet.

«Kommer bedre til sin rett»

Juryen er imponert over resultatet, og fremhever særlig hvordan designen løser utfordringen med at vakuumpakning gir en uforutsigbar form på produktet:

– Løsningen, med produktnavnet over hele pakningen, sikrer svært god synlighet i butikkhyllen, og de ulike fargekodene for frokost, lunsj og middag gir rask og nyttig informasjon til forbruker. Det at de har løftet bildet av måltidet til toppen av pakken, gjør også at selve retten kommer bedre til sin rett, står det i jurykjennelsen.

Løfter fram de beste

DOGA-merket, som inntil i fjor het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

– I år mottok vi nesten 300 søknader til DOGA-merket, og så mange som 49 tilfredsstilte de høye kravene som juryen stiller. Årets mottakere er forbilder og gode bevis på hvor høyt nivå design- og arkitekturfagene holder i Norge, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser.

(Pressenytt)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Design og arkitektur Norge (DOGA) er stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur og fasiliterer samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimenterer med nye løsninger og formidler innsikt og læring.

Powered by Labrador CMS