Designpris til fremtidens Aker Brygge

Et omfattende designprosjekt skal rette opp inntrykket av Aker Brygge som dyrt og utdatert. Nå har eieren Norwegian Property og designbyrået Bleed fått "Merket for god design" for en ny visuell profil.

Publisert
Utmerkelsen ble delt ut under Designdagen i Oslo denne uken. Dette er et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd.

- Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

Behov for endring


Opptil 12 millioner mennesker besøker Aker Brygge hvert år. På tross av de imponerende besøkstallene er handelen synkende. Selv ikke blant de som bor og jobber der, er Aker Brygge den foretrukne handelsdestinasjonen. Noe måtte gjøres for å skape en samlet og levende bydel, og forandre inntrykket av dyre eiendommer og et utdatert og sprikende kjøpesenter.

– Det var behov for å tilføre merkevaren Aker Brygge noe nytt og solid. Både for å appellere sterkere til de som bor og jobber her, og for å tiltrekke oss nye og spennende leietakere både innen handel og kontor, sier Herman Dyrø, markedssjef i Norwegian Property, som eier Aker Brygge.

Design er frontlinjen


Etter ferdigstilt ombygging er målet at omsetningen fra handel, servering og underholdning skal øke fra 1,2 til 1,5 milliarder kroner årlig, og at Aker Brygge skal tiltrekke seg ytterligere 2,5 millioner besøkende.

– På vei mot dette målet er design selve frontlinjen, og ikke minst bæreren av merkevarens troverdighet. Publikum møter ofte de visuelle og estetiske elementene ved en merkevare først, og selv om det kan ligge godt innhold bak mindre god design, vet vi alle hvor viktig førsteinntrykket er, understreker Herman Dyrø.

Setter ny standard


Designbyrået Bleed ble hentet inn for å bidra både med grafisk og strategisk design. Sammen med Norwegian Property utviklet de et formuttrykk som spiller på områdets historie som handelsknutepunkt siden 1854. Kontrastene mellom gamle bygninger og hypermoderne fasader inspirerte designerne til å kombinere materialer som emalje, akryl, messing og skinn. Aker Brygge har også fått en egen spesiallaget font som er svært gjenkjennelig og minner om stedets rike håndverkstradisjoner.

Resultatet er en ny visuell profil som reposisjonerer Aker Brygge i markedet. Profilen spiller en viktig rolle i den omfattende ombyggingen området skal igjennom fram mot 2015, en modernisering som vil koste 1,5 milliarder kroner. Den nye profilen skal både hindre omsetningsstopp i ombyggingsperioden og tydelig vise hvor prosjektet er på vei.

– Den visuelle profilen ble utviklet svært tidlig i planleggingen av nye Aker Brygge, og har bidratt til å sette en tydelig standard på både kvalitetsnivå og estetisk retning. Vi opplever at profilen imponerer potensielle leietakere og skrur opp forventningene til hvordan fremtidens Aker Brygge skal bli, påpeker Dyrø.


Merket for god design:* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd * Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter * Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap * I år var det 143 søkere * 17. april mottok 39 av disse Merket for god design.

Powered by Labrador CMS