Undersløkelsen viser også at det ikke alltid er samsvar mellom hva forbrukeren helst vil og hva forbrukeren faktisk gjør. (illustrasjonsfoto: yayimages.com)

Dette er Osloregionens mest populære handelsområder

Strømmen sentrum, Asker sentrum og Jessheim Storsenter er de beste handelsområdene i Osloregionen, ifølge ny undersøkelse.

Publisert
Det ferske resultatene fra «Best Place to Shop» forteller at Strømmen sentrum i Skedsmo, hvor Strømmen Storsenter dominerer, er det aller beste stedet å handle på. Deretter følger Asker sentrum med kjøpesenteret Trekanten og Jessheim Storsenter i Ullensaker. Det skriver Oslo Handelsstands Forening (OHF) i en pressemelding.

God lønnsomhet i Strømmen

Strømmen sentrum kan også vise til svært god lønnsomhet. Resultatgraden er 12,47 mot 2,39 i snitt for norske butikker. Omsetningen på ca. 2,1 milliarder kroner er spredt på 220 butikker. Fra hver av de 150 000 personene som bor innenfor ti minutters kjøretid fra Strømmen sentrum, hentes 14 046 kroner i snitt.

«Best Place to Shop» er et nytt handelsbarometer basert på data fra mer enn 40 000 butikker i Norge, samt førstehånds forbrukerinformasjon om de største handelsområdene i Osloregionen. Barometeret er et samarbeid mellom Prognosesenteret, YouGov og Oslo Handelsstands Forening. 1079 respondenter i Oslo og Akershus har besvart undersøkelsen som ble utført på web i mai/juni 2014.

Metro og Triaden scorer også høyt

Ser vi på de mest foretrukne handelsområdene i regionen, ligger Oslo sentrum på topp. Deretter følger Grünerløkka i Oslo og de store kjøpesentrene: Sandvika Storsenter i Bærum, Storo Storsenter i Oslo og Strømmen Storsenter.

– Hvis vi legger til hvorvidt forbrukere vil anbefale handelsstedet, så scorer Metro og Triaden i Lørenskog også høyt. Det er tydelig at disse kjøpesentrene klarer å tilfredsstille kundene og får dem til å fungere som ambassadører, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening (OHF).

Grünerløkka populært - i teorien

De foretrukne handelsområdene sammenfaller ikke alltid med hvilke handelsområder folk pleier å handle i. Strømmen sentrum og Oslo sentrum topper listen foran Jessheim Storsenter, Ski sentrum og Vinterbro Senter i Ås. Bare halvparten av de spurte pleier å handle på Grünerløkka.

– Vi ser flere steder at det ikke er samsvar mellom hva forbrukeren helst vil og hva forbrukeren faktisk gjør. Grünerløkka er et godt eksempel. Mange liker å handle der i teorien, men oppsøker ikke området for å gjøre det, poengterer Fredriksen.

Dette bekreftes av de harde dataene. Grünerløkka er Norges fjerde største handelsområde med 290 butikker og nesten 3 milliarder kroner i omsetning, men regnskapene viser et samlet underskudd på 2 000 kroner i 2012.

Hva er viktig for kunden?

På spørsmål om hva er viktigst i valg av handelssted, hvor respondenten kunne krysse av flere svaralternativer, svarer 63 prosent god beliggenhet. Gode parkeringsmuligheter, lange åpningstider og lave priser får alle over 40 i svarprosent. En tredjedel synes rent og ryddig er viktigst, mens en fjerdedel vektlegger spennende butikker som ikke finnes andre steder. Bare en av ti mener Vinmonopolutsalg er av stor betydning, og bare tre prosent at det er gode underholdningstilbud på stedet.

– Det er interessant å se på forskjeller mellom kjønn og betydningen av alder. Når det gjelder pris, ser vi at halvparten av alle menn mener det er viktigst, mens en tredjedel av kvinner. Og viktigheten av lave priser synker tydelig med alderen, forteller Fredriksen.

Liker "billighandel"

Lave priser preger utvilsomt vårt handlemønster. Undersøkelsen viser at nordmenn flest foretrekker «billighandel». Men pris er ikke like viktig for alle.

– En fjerdedel av utvalget bruker mye penger på shopping, det vil si 10 000 kroner eller mer i halvåret. Denne gruppen mener atmosfære og unike butikker er viktigst i valg av handlested. understreker OHFs utviklingssjef.

I tillegg til kjønn og alder, ser «Best Place to Shop» på hvordan geografi, yrkesstatus, familiesituasjon, inntekt, forbruk, netthandel og bilbruk påvirker handlevanene.

– Dette er kundenes dom på hvem som er vinnere og tapere blant handelsområdene. Vi har mye kunnskap om hva kunden liker og hvorfor. Vi vet også hvor det er mest lønnsomt å drive handel, sier Fredriksen.

(pressemelding)

Powered by Labrador CMS