Du er her

DIBS og Nets med stor gründer- og nettbutikksatsing

Det å komme i gang med nettbetalinger har frem til nå vært forbundet med å være en tidskrevende prosess på grunn av flere separate avtaler og papirarbeid. Et nytt initiativ fra betalingsformidlerne DIBS Payment Services og Nets skal imidlertid gjøre det å ta i mot nettbetaling enklere ved å redusere den samlede behandlingstiden fra 3-4 uker til bare ett enkelt døgn.
Av Redaksjonen
Publisert 05.04.2018 10:41

For å kunne ta i mot nettbetalinger, skjer det på ingen måte så online som en skulle tro. Man må først inngå en avtale med en Payment Service Provider (PSP), deretter behøver man en avtale med en kortinnløser - hvor begge avtalene skal underskrives, og sendes frem og tilbake mellom de ulike partene. Dette tar naturligvis en del tid.

– De fleste næringsdrivende med nettbutikk vil nok anerkjenne den gamle og langsomme opprettelsesprosessen når man vil begynne å motta betalinger på nett – en prosess som kan ta 3-4 uker å kjempe seg gjennom, forteller Johanna Tell, Sales & Partner Manager i DIBS.  

Fra 4 uker til 24 timer

Med DIBS og Nets sitt siste tiltak, Easy, vil ventetiden reduseres fra 3-4 uker til 3-4 arbeidsdager. I løpet av de kommende månedene vil behandlingstiden ytterligere reduseres til 24 timer. Den langsomme prosessen med gammeldags papirarbeid og underskrifter frem og tilbake, vil dermed erstattes av en enkelt registrering på nett ved hjelp av organisasjonsnummer og BankID.

– Nettbetaling skal være enkelt å komme i gang med og enkelt å bruke - uansett om det er en nystartet gründer med en liten nettbutikk, et stort firma som vil selge online, eller en kunde som vil handle på nett. Med Easy kommer man ikke bare raskt i gang, man får i tillegg den beste kassaopplevelsen, der kunden fritt kan velge betalingsform. Dette vil resultere i en høyere konvertering i nettbutikken, forteller Johanna Tell, som understreker at brukeropplevelsen har vært et sentralt punkt i det omfattende utviklingsarbeidet av denne nye løsningen.

Også hos Shop123, som utvikler nettbutikker til primært mindre virksomheter, er det optimisme å spore i forhold til at kundene deres raskt og enkelt kan komme i gang med nettbetaling.

– I dag kan man sette opp en nettbutikk på bare noen få dager, og da er det selvsagt en hemsko at man må bruke en masse tid på skriftlige søknader og vente i flere uker på å kunne motta betalinger, forteller Per Waagen, digital rådgiver hos Shop123.

Han fortsetter:

– Jeg ser for meg at Easy vil være særlig spesielt attraktivt for gründere, som nå raskt kan sette i gang og selge sine varer og tjenester på nett.

Nettbutikken husker ditt betalingskort

Easy tilbyr også integrasjon med de største open source-plattformene, som gjør det enkelt å komme i gang. Da betalingsmodulen er innebygd i nettbutikkens eget miljø, vil ikke kunden trenge å forlate nettbutikken når betalingen skal fullføres, og derfor unngår man å bli møtt av en masse pop-up vinduer. Tilbakevendende kunder vil også kunne betale med ett enkelt klikk gjennom den innebygde funksjonen som husker alle kort og adresser på tvers av alle nettbutikker i hele Norden, som benytter Easy som betalingsløsning.
 
– Hvis kunden slipper å forlate nettbutikken når de går til betaling, sikres en langt mer brukervennlig og sammenhengende helhetsopplevelse for kunden. Dette er særlig interessant for gründere, som i tillegg til å komme super raskt igang, også kan holde øye med omsetningen i sanntid via den nye mobiltilpassede administrasjonsportalen. Her kan man dessuten trekke ut én enkelt avstemming for alle betalinger og spare bokføringstid, forklarer Johanna.
 
(Pressemelding)

Faktaboks

Payments made easy

DIBS, ledende innenfor nettbetaling og en del av Nets, har det bredeste utvalget av enkle og sikre betalingsløsninger på nettet i Norden.

Bedriften ble etablert i 1998 og har siden den gang vært pioner innenfor nettbetalinger.

I dag har DIBS nådd 2 milliarder gjennomførte transaksjoner, har mer enn 15 000 nettbutikker som kunder, og velges hvert år av tusenvis av nye nettbutikker.

Totalt har DIBS over 100 medarbeidere i Sverige, Danmark og Norge, som jobber hver dag for å gjøre det enkelt å motta betalinger på nettet.