Digital livsstilbutikk med store planer

Digitalt og eksklusivt. Wyfee er et helt nytt konsept for digitale forbrukere med sans for ny teknologi og lekker design.

Publisert
Denne artikkelen er tidligere publisert i Kjedemagasinet, og kan også leses i sin helhet i papirutgave nr. 7/2012.

I løpet av 2013 planlegger majoritetseieren, gründeren og forretningsutvikleren Bjørn Tore Brevik at Wyfee skal ekspandere til flere steder i Norge.

Ikke bare bits og bytes


Wyfee er et spennende og friskt pust innen forbrukerelektronikk. Der hvor tradisjonelle databutikker gjerne fokuserer på bits og bytes, er Wyfee mest opptatt av kunden og hvordan man kan få mest mulig ut av digitale produkter i hverdagen. Sammen med teknologiproduktene har Wyfee et stort utvalg relevant og funksjonelt tilbehør. Butikken har håndplukket det aller beste innen digital mote- og teknologi, og det fungerer meget godt sammen. Wyfees «mission» er å sørge for at forbrukerne skal få «et enklere, digitalt liv». Foreløpig finnes det to butikker: Wyfee åpnet i Bogstadveien i mai og nylig åpnet butikk nummer to i det nye kjøpesenteret Sirkus Shopping i Trondheim. I tillegg har man en nettbutikk. Navnet henspiller på følelser og en litt svevende opplevelse gjennom ord, uttrykk og bokstavvalg. Samtidig gjenkjenner man det trådløse «Wi-Fi».

- Vi har laget noe som ikke finnes fra før, sier direktør for forretningsutvikling, Bjørn Tore Brevik, entusiastisk.

- Konkurrentene har mange av produktene vi fører, men konseptet og måten vi har gjort det på, finnes ikke fra før hverken i Norge eller Skandinavia.

Digitalt og eksklusivt


Brevik har hatt Wyfee som sin primære jobb i to og et halvt år. Gründeren, som sammen med Marit Buseth og Frank-Steinar Reierskog også står bak kjeden Eplehuset, ville finne ut om man kunne gjøre noe annerledes. Etter ti år med bare epler i kurven, ønsket Eplehuset flere ben å stå på og «mer frukt i teknologikurven», som Brevik uttrykker det. Dermed var det duket for Wyfee. Butikkene tilbyr kun de beste og ledende teknologiproduktene og har blitt smale nisjebutikker. Der hvor konkurrentene har opp mot hundre produkter å velge i, har Wyfee bare 10-12 modeller.

- Som kunde kan man bli forvirret og kanskje litt i tvil om man velger riktig når utvalget er så stort, sier Brevik.

- I Wyfee har vi kun plass til det beste og har gitt oss selv denne statusen.

Skjønt det stemmer ikke helt. På grunn av at Wyfee har hatt et ønske om å tilby smarttelefoner uten abonnement, har iPhone vært utelukket fra sortimentet, og selv om målet er at den populære telefonen skal komme i hyllene, fyller foreløpig Samsung og HTC mobilhyllene alene, mens Apple får opptre på «Catwalken» sammen med de andre laptopene. «Catwalken» er benevnelsen kjeden bruker på en lang benk i butikken hvor man presenterer de eksklusive teknologiproduktene. Det høres litt eksklusivt ut, og det er slik det skal være. Wyfee snur tingene litt på hodet og går mot strømmen med sitt begrensede utvalg av høy kvalitet. Bogstadveien var også et bevisst førstevalg for kjeden. Den første butikken åpnet på gateplan 31. mai i år, og gründerne var trygge på at konseptet ville fungere.

- Vi har fått god respons og det er masse kunder innom hver dag, sier Brevik.

Tilbehør fra øvre sjikt


Sammen med de håndplukkede teknologiproduktene tilbyr Wyfee et stort utvalg av spennende accessories. Butikkene har også «vanlig» tilbehør som man finner andre steder, men satsingen ligger innenfor det unike og tilbehøret er gjerne fra det øvre sjikt.

- I en digital motesammenheng skal kunden oppleve at Wyfee hele tiden fornyer seg, sier Brevik.

Wyfee vil nemlig være den førende, ledende parten når det gjelder tilbehør.

- Hos oss vil du finne eksklusive merker og spesielle produkter du aldri har sett før, påpeker han.

Og interessen har ikke latt vente på seg. Wyfee selger mer tilbehør enn hva de var forberedt på. Etter fire måneders drift i Bogstadveien har tilbehørshyllene blitt fylt opp en rekke ganger, kan butikksjef Cathrine Brat fortelle.

- Leverandøren har reddet oss mange ganger når vi har vært tomme, forteller hun.

- Vi selger 2,5 til tre ganger så mye tilbehør i Wyfee som i Eplehuset omsetningsmessig, sier Brevik.

Den gode kjøpsopplevelsen


Selv om Wyfee skal være annerledes og nyskapende, har ikke gründerne behov for å finne opp alt på nytt. Eplehuset har gode verdier som de tar med seg videre til det nye kjedekonseptet. Først og fremst dreier det seg om «kunnskap, tilgjengelighet og atmosfære». Og selv om butikkene har en eksklusiv tilnærming, skal Wyfee være noe for alle. Verdiene «folkelig, oppriktig og engasjert» forteller at de skal ha produkter for alle lommebøker. Teknologiproduktene har en konkurransedyktig pris, tilbehøret finnes innenfor alle prisklasser og Brevik er opptatt av at Wyfee ikke bare skal være et display for nye produkter. Kundeservice er for Wyfee dessuten synonymt med en god kjøpsopplevelse, og kjedens kundesenter deler lokaler med Eplehuset i Trondheim. Her svarer man kundene på telefon og e-post.

- Vi mener vi er gode. I vår verdi «tilgjengelighet» beskriver vi jo hvordan vi ønsker å være: tilgjengelig både på telefon, e-post og i butikk.

Hos Eplehuset og Wyfee finner man ikke mange pris- og informasjonsplakater, men derimot et butikkonsept som vektlegger atmosfære. Butikkene liker å se på kunnskap som noe de ansatte serverer kundene. Man er opptatt av at kunden skal ha en god opplevelse i butikken fra man går inn døra og ut igjen, forhåpentligvis med en handlepose i hånda.

- Det skal være en atmosfære hvor man kan føle seg vel, sier Brevik.

- I Wyfee handler det ikke bare om bits og bytes. Når du kjøper tilbehør hos oss, pakkes varen inn i silkepapir i kassen. Det mener vi gir en god kundeopplevelse, sier butikksjef Cathrine Brat.

Merkevaren «Wyfee»


Reactor Retail har bistått med utviklingen av merkevaren og profilen rundt Wyfee. De har også skapt navnet, merkeidentiteten og butikkdesignen.

- Wyfee-konseptet bygger på det faktum at våre digitale og analoge liv er vevd tett sammen og har blitt en integrert del av vårt daglige liv, skriver Reactor Retail på sine nettsider.

- Vi baserer konseptet på et kundeløfte, repliserer Brevik, nemlig: «Wyfee skal gi deg et enklere digitalt liv, med smart teknologi og spennende accessories».

Og hva menes med et enklere, digitalt liv?

- Vi gjør det enklere fordi vi har håndplukket den beste, ledende og smarteste teknologien.

- Dessuten har våre ansatte god produktkunnskap som de serverer kundene på beste måte, sier han.

Digital livsstil for kvinner og menn

Med «spennende accessories» mener Wyfee alt fra enkle og fargerike Pantone iPhone deksler til unike vesker fra svenske Sandquist og danske Royal Republiq.

- Dette er et konsept kvinner er glad i, konstaterer Cathrine Brat.

Wyfee er en digital motebutikk som oser av stil og god smak.

- Hvis det er noen som ikke
Powered by Labrador CMS