Du er her

Digital transformasjon i handelsnæringen

Ved å benytte seg av en ‘low-code’ tilnærmingsmåte, kan etablerte forhandlere bruke samme strategi som sine konkurrenter samtidig som de bygger videre på sine eksisterende systemer og prosesser.
Av Redaksjonen
Publisert 13.04.2019 07:30

Av Andreas Grydeland Sulejewski, CEO, Neptune Software


Handelsnæringen står ovenfor store utfordringer. Ukentlig leser saker om butikker eller kjeder som har gått konkurs. Varner-gruppens Days Like This og Top Toys er bare et par eksempler fra en næring som er i ferd med å bli den største konkursnæringen med en økning på 36 prosent i antall konkurser i januar.

Årsaken er selvsagt kompleks, men enkelt forklart handler det om at de ikke har lyktes med å endre sin forretningsmodell for å møte kundens forventninger. De møter dessuten konkurranse på alle kanter. Den største konkurrenten for nær sagt alle er IT-selskapet Amazon som først i senere tid har etablert store varehus rundt om i verden. Amazon er i dag verdt over en billion.

Amazons nøkkel

Hva har vært Amazons nøkkel til suksess og hva kan vi lære av dem? Et vanvittig kundefokus hvor de er kompromissløse på brukervennlighet. Kunden skal få den beste opplevelsen uansett skjerm. De evner også kontinuerlig å innovere sin egen forretningsmodell.

Alle skal ikke bli som Amazon, men å overleve i et marked med svært høy konkurranse krever mer enn bare evnen til å selge. Store som små handelsvirksomheter blir tvunget til å finne ut hvordan de kan omstille seg. Med et økende antall kunder som flytter over til digitale plattformer for å gjennomføre sine innkjøp, må også forhandlere imøtekomme deres behov ved å omdefinere leveringsmodeller og berike shoppingopplevelser på tvers av alle berøringspunkter og kanaler.

Eksisterende forretningsprosesser må evalueres for å identifisere flaskehalser, og det må skje en konvergens mellom ulike teknologier og prosesser for å skape gode kundeopplevelser. Applikasjoner må tilpasses kontinuerlig og raskt, for å sikre den smidigheten man trenger for å skille seg fra konkurrenten.

‘Low-code’ tilnærmelingsmåte

Alt dette kan oppleves som noe uoverkommelig, og mange sliter med gamle systemer som ikke snakker sammen. Imidlertid er det kommet løsninger som muliggjør en digitalisering av hele kundereisen uten at alle gamle systemer må skiftes ut. Ved å benytte seg av en ‘low-code’ tilnærmelingsmåte, kan etablerte forhandlere bruke samme strategi som sine konkurrenter samtidig som de bygger videre på sine eksisterende systemer og prosesser. Med low-code kan de raskt utvikle svært tilpassede apper og verktøy for å betjene sine behov med forbrukertilpassede brukergrensesnitt. De er enkle, intuitive, enkle å bruke og tilpasse. Med low-code trenger man mindre teknisk kompetanse da nær sagt hvem som helst med enkel opplæring selv kan designe og bygge egne apper.

Eksemplet Jollyroom

En bedrift som høster resultatene av low-code er Jollyroom som økte sin effektivitet med 195 prosent. De har implementert en helt digital løsning for sine bestillinger, med automatiserte plukkingsjobber tildelt brukere via digitale enheter uten bruk av papir på noe tidspunkt, samt at de har flyttet hele den innkommende planleggingsprosessen. Resultatene taler sitt eget språk. De tjente 1 mrd. i 2017, og sikter seg inn på 2 mrd. i år. Elkjøp lyktes med å automatisere deler av sin virksomhet på bare tre måneder. The Sting, et internasjonalt motehus, ønsket å gå online med sine varer og tok i bruk low-code plattform for å digitalisere sine prosesser, og økte inntjeningen med ti prosent.

Kan endres og forbedres real-time

Apper kan gå fra konsept til distribusjon på få uker. De kan endres og forbedres real-time, og de gir rask avkastning. I den raskt omskiftelige verden i handelsnæringen er det en viktig fordel som kan bidra til å rette balansen mellom etablerte merkevarer og deres nye heldigitale konkurrenter.

Nøkkelord