Du er her

Digitale innovasjoner på EuroShop

EuroShop er verdens største retailmesse og arrangeres hvert tredje år. Her er sju av de mange innovasjonene vi så på den guidede turen til PlanetRetail.
Av Nils Vanebo
Publisert 09.03.2017 07:16

Organiser butikken med VR

Symphony EYC bruker femte generasjons 3D VR for å planlegge butikklayouten. Lett kan man med VR-briller flytte rundt på hele hylleseksjoner, eventuelt bare å flytte varegrupper til forskjellige steder i hyllene. Med få grep kan man omorganisere hele butikken og få en realistisk visualisering med en gang. Det er også mulig virtuelt å plukke enkeltvarer ut av hyllene for å se nærmere på dem. Altså kan hele shoppingopplevelsen simuleres realistisk.

Korrelasjonen mellom shoppingopplevelsen man får gjennom VR-systemet og virkeligheten er anslått til mer enn 0,9. Altså meget høy korrelasjon.

Selskapet opplyser at det er beskjedne problemer med kvalme og svimmelhet slik andre VR-applikasjoner kan ha, eksempelvis spill.

Løsningen er skybasert og kan tilrettelegges for så vel generiske butikker som spesialtilpassede butikker.

Robot sjekker status for butikken

Roboten Shelfie har et fast kamera som "øye" og beveger seg trådløst gjennom butikken og overvåker butikklayout og hyller. Roboten følger med på mengden av varer i hyllene og prisingen. Den sier fra om det er avvik fra planogrammet. Det beregnes en "score" som butikkledelsen kan følge med på og analysere.

Shelfie bruker bare ca to timer på å gå over en butikk på 10.000 m2, altså holder det i de aller fleste tilfellene med én robot. Prisen er anslått til 25.000 dollar. Hvor lang nedbetalingstid man har for investeringen avhenger av lønnsnivået man har for de ansatte hvor det spares arbeidstid og hvor "strøken" butikken var i utgangspunktet.

Roboten er utviklet av australske Lakeba i samarbeid med Microsoft.


Gründer i australske Lakeba, Darren Younger, forteller om roboten Shelfie som selv gjør opp status for butikken.

– Aldri mer tom for varer

WiseShelf har koblet standard varehyller til nettet. IoT gjør realtid kommunikasjon mulig. Man får full kontroll over hyllene og status for etterfylling. Aldri skal varene bli tomme for varer mer, er mottoet. Varehyllene er blitt utstyrt med IoT. Lagerbetjeningen får beskjed om varer som er i ferd med å tømmes fra hyllene. Små lys på hyllene, grønne eller røde, gir status. Det gjør det lettere å finne riktig plassering for varene og at planogrammet følges.

Ledelsen kan følge med på et dash-board på sin pc. Følge med på hvor lang tid om hvor mye ressurser som brukes på påfylling av varer. Det er også utviklet en WiseShelf App.

To digitale innovasjoner

Tyske Online Software AG presenterte to innovasjoner på EuroShop. Som en av de første aktørene i Tyskland har de nylig tatt i bruk Amazons Alexa og Dash. Man kan snakke til Alexa som så gjør det hun blir bedt om... "Alexa, what is the status of ..." Og nå forstår hun altså tysk også.

I tillegg har Online Software utviklet en løsning for 'uendelig varehylle' hvor kunden på en interaktiv skjerm finner ut mer om produktene, bestiller og får skrevet ut en kvittering som han har med seg til kassa for betaling. Løsningen er spesielt attraktiv i butikker som har begrenset areal.


Online Software presenterte "uendelig varehylle" på EuroShop.

Skann varene selv med mobilen din

Portugisiske YouBeep har samarbeid med Fujitsu Technology Solutions. Med YouBeeps løsning skanner kunden selv strekkoden til varene i butikken med sin smarttelefon. Digitale kuponger er integrert, mobil betaling likeså. Spesialtilbud og forslag til "pakketilbud" kommer automatisk opp. Systemet sier fra kunden nærmer seg å oppnå en ny rabatt. Varene legges i handlekurven på mobilen. I kassa kan antall varer sjekkes og om korrekte varer er skannet av kunden.

YouBeep har patentert løsningen sin i Europa og USA.

Pek på varen med mobilen din, uten app

Selitera har utviklet programvare som kobler digital og fysisk handel sammen med mobile enheter. Kundene går inn på Klikify og peker så på varen som han er interessert i med sin smarttelefon. Alle sensorene i telefonen brukes av løsningen. Det kommer opp informasjon på telefonen, og mulige handlinger som kunden kan utføre.

Løsningen fungerer i alle slags butikker, fra dagligvare til mote. Ingen apper trengs.

Selitera beskriver løsningen sin som game changing. De er en spin-off av KTHs Mobile Service Lab i Stockholm.

Selitera samarbeider med selskaper som Gestoos og RetailInstore. Disse leverer tjenester for analyse som gir mer informasjon om kundene. Alder, kjønn, sinnsstemning.

Nøyaktig lokalisering

Ubudu har sete i Frankrike og har laget programvare som gir retailere muligheten til å måle, berike og forenkle kundeopplevelsen i butikken gjennom såkalt 'proximity based engagement'. Systemet er basert på lokalisering med høy nøyaktighet. Nøkkelordene er track, navigate, engage og insight.

Systemet kan vise kunden hvor i butikken varen er, eventuelt hvor på spisestedet det er ledig bord. Det kan også brukes ved utlevering av mat. Servitøren finner ut hvor kunden har satt seg. Systemet kan integreres med kjedens egen app.