Digitale skjermer gir fleksibilitet

Fleksibilitet og lang levetid er to gode argumenter for digitale skjermer. At prisene i tillegg har falt gjør det gunstigere å investere.

Publisert

Økt volum, bedre teknologi og mer effektive produksjonsmetoder har resultert i vesentlig lavere priser på digitale LED-skjermer.

– Prisutviklingen de senere årene har gjort at markedet har eksplodert. Løsningene er blitt tilgjengelig for mange flere, sier Lars Krogstad, daglig leder i LiveCom Europe AS, til Retailmagasinet.

Han forteller ar det skjer en digitalisering av plakatering både innen- og utendørs.

Fleksibilitet

– Stadig flere framoverlente kjeder bygger nå opp alt digitalt når de bygger opp sine butikker, sier han.

Fleksibilitet er det argumentet retailere vektlegger høyest når de går digitalt. En trykt plakat kan nødvendigvis ikke endres på, og blir gjerne hengende en måned eller mer. Man kan også oppleve å gå tom for plakater midt i perioden. Det tar også tid å skifte ut plakater.

– Programvaren som leveres med skjermene gjør det lett å endre innholdet på skjermen, både bilder og film. Legger man opp spillelister har man lagret innhold for en god stund, forklarer Krogstad.

LiveCom har komplette løsninger med skjermer og software, men skjermene kan tilpasses alle typer software.

De har levert alle skjermer på de fleste stadioner i Norge, også Ullevaal Stadion, og har også levert løsninger til restauranter og butikker siden 2007.

Vestkanten i Bergen

Med en digital skjerm kan budskapet når som helst endres på et øyeblikk, også flere ganger gjennom dagen. Krogstad bruker en restaurant som eksempel: Man kan endre menyen ved overgangen fra frokost til lunsj, og så til middag. Har man litt lite kylling, kan man velge å fronte bilder av hamburgere for å påvirke etterspørselen i den retningen.

Påvirkning

Skjermer kan følge kundene hele veien til butikken. Man kan ha skjermer ved innkjøringen til kjøpesenteret eller handelsparken, og dernest på fasaden. Så følger skjermer inne på senteret og i selve butikkene.

– Man har altså mange punkter hvor man kan skape oppmerksomhet. Målinger viser at bevegelse eller endring på en skjerm kan øke oppmerksomheten med 70-80 prosent, sier Livecom-sjefen.

Krogstad legger til at effekten av tv- og avisreklame faller. Også det tilsier at retailere i stedet kan bruke mer av markedsmidlene på skjermer hvor man kan presentere sitt budskap rett til kunden, der og da.

Lang levetid

LiveCom har åtte ansatte og har kontoradresse i Trondheim, men definerer hele verden som sitt marked. Produksjonen gjør de på en fast fabrikk i Kina. Gjennom forhandlere har de montert skjermer i alle verdensdeler, nylig i Stockholm og Australia.

For å yte service til sine norske kunder har de knyttet til seg teknikere over hele Norge.

– Vi kjøper ikke ferdige produkter slik mange andre gjør, men produserer selv, understreker Krogstad.

– Vi vokser nå voldsomt i volum målt i antall solgte skjermer, legger han til.

Framover ser Lars Krogstad for seg at oppløsningen på LED-skjermer vil bli enda høyere. Skjermer med høy oppløsning er blitt billigere og mer tilgjengelige. Slike skjermer egner seg godt for kunder som står nært.

Levetiden for LED-skjermer i praksis ca 10 år.

– Teknologien gjør at LED-skjermer varer lenger enn andre typer skjermer. Siden vi begynte å montere skjermer i 2007, har vi ikke byttet ut en eneste én. Heller ikke skjermer som har stått utendørs i vær og vind. Det er altså en investering med svært lang levetid, noe som er unikt i elektronikkbransjen. Det gjør kjøp av digitale skjermer til gode investeringer, avslutter Lars Krogstad.

Powered by Labrador CMS