Direkte markedsføring på tvers av kanaler: Nå på sosiale medier

Før en virksomhet går i gang med relasjonsmarkedsføring for å utnytte potensialet i sosiale nettverk, er det først viktig å sikre seg at forbrukerne har en positiv innstilling til tiltaket, og at markedsføringsteknologien er godt nok utviklet.

Publisert
Forbrukerne er klare!

Før virksomheten kan utarbeide en strategi for relasjonsmarkedsføring på sosiale medier, må den først og fremst være klar over det faktum at forbrukerne anser sosiale medier som et sted der de først og fremst kan føle seg fri. Det vil si respekt for privatlivets fred og frivillig påmelding, og at de når som helst kan angre seg. En forbruker kan øyeblikkelig slette en virksomhet eller et produkt som venn – enkelt, praktisk og permanent.

Må være lydhøre

Det er også her forbrukerne har en lav terskel for å uttrykke sin misnøye, som ved å klikke på "Liker". Selv om disse foraene er utmerket til å formidle budskap på en uhøytidelig måte, kan samtidig negative utsagn om en virksomhet eller et produkt spres som ild i tørt gress. Virksomhetene må derfor vise at de er åpne for forandring, i stand til å lytte og være lydhøre over for forbrukernes ønsker.

Forventer spesialtilbud

Etter den innledende fasen med Facebook og Twitter, der forbrukerne var på jakt etter underholdning og informasjon, er de nå dessuten kommet til et punkt hvor de har skjønt hva markedsføring innebærer. Dermed forventer de nå spesialtilbud og gaver til gjengjeld for å lese budskapet fra virksomhetene.

Alle undersøkelser som er gjennomført så langt viser at forbrukernes primære formål ved å bli "fan" eller "tilhenger" av en virksomhet er å kunne motta spesialtilbud"
Powered by Labrador CMS