Du er her

Doblet nettbutikksalget tross digital treghet

I begynnelsen av 2017 lanserte Maxbo Proff «Min bedrift», som gjorde det enklere for proffene å bestille varer på nett. Hittil i år har Maxbo Proff doblet omsetningen sin i nettbutikken, men fortsatt er det mange kunder som ikke er digitale.
Av Pressemelding
Publisert 18.10.2019 14:01

– Det er egentlig litt rart at så mange i byggebransjen ikke bruker de nye digitale mulighetene. En nettløsning for å bestille varer er jo godt kjent for de fleste fra andre bransjer og produkter, sier Nils Arne Honningsvåg, leder for prosess og digitalisering i Maxbo Proff, i en pressemelding.

På Bygg Reis Deg-messen på Lillestrøm holdt han foredrag om hvordan man få en mer effektiv og lønnsom hverdag ved å bruke digitale løsninger, i alt fra planlegging til ferdig prosjekt.

Gir bedre kontroll

– Alle som jobber med prosjektering og innkjøp av byggevarer har nytte av å komme seg over på digitale plattformer, sier Honningsvåg.

– Da får man mer tid på å bygge. Det blir færre turer til varehuset og man får også bedre kontroll på prosjektene. I en løsning som «Min bedrift» kan man også raskt lage profesjonelle tilbud. 

Ved å bruke «Min bedrift» får man tilgang til sine avtalepriser, lagerstatus og kredittstatus. Man kan gi sine ansatte en kontrollert tilgang til nettbutikken, og holde styre på hvem som kan handle på hvilke prosjekter. Her ligger også oversikt over tidligere tilbud, fakturaer og egne favorittlister. Kundene kan importere sine egne varelister og mengdeberegninger fra Excel, og Maxbo Proff jobber nå med integrasjon mot BIM-plattformer og andre systemer.

Gammeldags er dyrt

Honningsvåg ser at tallene stadig peker oppover både på brukere av «Min bedrift» og av nettbutikken. Derfor synes han det er synd at mange velger gammeldagse og dyre løsninger.

– Vi synes jo det er hyggelig å få besøk av håndverkere i butikken, ikke misforstå. Men våre tall viser at snittordren på et varehus-besøk er under 1.000 kroner, mens snittet på leveranser til byggeplass er rundt 13 000 kr.  Det betyr blant annet at mange kjører innom for å kjøpe småting de har glemt å bestille.  Jobber du 10 km fra varehuset koster hver tur fort 1 500 kr i timepris, kjøring og bomring. Det blir en dyr spikerpakke, sier Honningsvåg.

– I tillegg blir det stopp i byggingen, effektiviteten går ned, du får dårligere fremdrift i prosjektet, og prosjektet blir dyrere.
«Min bedrift» og andre digitale plattformer løser ikke alt, men det er liten tvil om at de kan øke effektiviteten betydelig, heter det avslutningsvis i pressemeldingen.

Nøkkelord