Hanne Johansen: – Vi ønsker å ta et oppgjør med returordningene.

Dyrefôr dårlig alternativ mot brødsvinn

Hvert år ender over 100 millioner brød opp som matsvinn i Norge. 40 millioner av dem kastes i butikkene - over 100 000 brød daglig. Flere butikker og bakerier påpeker at overskuddet går til dyrefôr - en hvilepute som hindrer oss i å ta tak i problemet, mener Too Good To Go.

Publisert

– Mat som produseres til mennesker, men ender opp som dyrefôr, regnes som matsvinn både av FN og her i Norge. Årsaken er at dette er en veldig dårlig utnyttelse av ressursene som har gått med for å produsere maten, sier kommunikasjonsrådgiver i Too Good To Go Hanne Johansen, og fortsetter:

Ikke klar over konsekvensene

Mange butikker og bakerier er nok ikke klar over konsekvensene av å gi menneskemat til dyrefôr fremfor å innføre andre tiltak. De gunstige returordningene for overskuddsmat, hvor mye ender opp som nettopp dyrefôr, fungerer dermed som en hvilepute som hindrer oss i å ta ordentlig tak i matsvinnproblemet. Og det er veldig synd. Det finnes mange gode måter å redusere matsvinnet sitt på – å gi maten til landbruksdyr er ikke en av dem.
Tallene på brød som kastes kommer frem i ukens episode av NRKs serie Matsjokket.

Skeptiske til returordningen

Returordninger er ordninger der leverandørene dekker hele eller deler av innkjøpskostnaden ved retur av usolgte varer, for å sikre fulle hyller på utsalgsstedene. Maten ender da enten opp i avfallet eller som dyrefôr.

– Vi ønsker å ta et oppgjør med returordningene. Det skal ikke lønne seg å sende maten tilbake fremfor å innføre andre tiltak som hindrer bakervarene fra å ende opp som svinn. I disse dager spiller vi inn forslag til både Landbruks- og matministeren og Klima- og miljøministeren om å se på disse ordningene, fordi de fører til store mengder matsvinn. Vi er også i dialog med matbransjen om dette, forteller Johansen.

Samtidig påpeker hun at matbransjen også har et sterkt ønske om å redusere matsvinnet:

Må legge til rette

– Basert på samarbeidet vårt med over 1700 butikker, bakerier og andre aktører som produserer, selger eller server mat, så vet vi at matbransjen også har et sterkt ønske om å redusere matsvinnet. Men en del er ikke klar over at returordningen de bruker bidrar til det enorme matsvinnproblemet. Vi ser at både butikksjefer og ansatte opplever stor verdi av å bidra til å redusere matsvinnet. Da må vi legge bedre til rette for at de skal få denne muligheten, og for at det skal lønne seg, for eksempel ved å ta tak i returordningene.

Vellykkede tiltak

Mange butikker har allerede innført gode tiltak som reduserer matsvinnet.
– MENY, Joker og en del andre butikker selger for eksempel gårsdagens brød til redusert pris. Stadig flere sørger også for at overskuddsbaksten kommer til nytte ved å redde den gjennom Too Good To Go-appen og/eller donere den. Flere aktører vi samarbeider med forteller at de har begynt å bestille eller bake færre brød, og det gleder oss stort. Forklarer de til kundene sine at hyllene ikke er fulle av ferske varer på slutten av dagen fordi de vil redusere matsvinnet, så vil nok de fleste heie på dette. Vi ser nemlig et stadig større engasjement mot matsvinn i befolkningen, og hele 64 prosent av befolkningen sier de har endret vaner det siste året for å redusere matsvinn.

Too Good To Go

er en bedrift som jobber for å redusere matsvinn. Gjennom Too Good To Go-appen knytter de butikker og spisesteder som har mat til overs sammen med folk som ønsker å redde maten til redusert pris.

I Norge samarbeider Too Good To Go med over 1700 butikker og spisesteder over hele landet. Over 925 000 nordmenn har lastet ned og registrert en bruker i appen, og siden oppstart i 2016 har over 2,5 millioner måltider har blitt reddet fra å ende opp som matsvinn.
Too Good To Go jobber også mot matsvinn gjennom politisk påvirkning, holdningskampanjer og undervisning, og lanserte nylig en kunnskapsbase om matsvinn. 

Powered by Labrador CMS