Du er her

E-handel: nordiske forbrukere

De nordiske forbrukerne holder ikke igjen når det gjelder netthandel. Samlet e-handel har vokst markant i alle fire nordiske land, men det er fortsatt nasjonale forskjeller.
Av Redaksjonen
Publisert 07.08.2018 14:01

Av Cecilie Bahr, Retail Institute Scandinavia

Digitale elementer har blitt en integrert del av de travle forbrukernes hverdag, hvor spesielt mobilen bistår på ulike måter, inkludert shopping på nettet. Internett og e-tilkoblede enheter er blitt våre faste digitale assistenter som vi flittig bruker til å forenkle hverdagen, spare tid og bli avlastet. Forbrukerne bekymrer seg særlig for tid, og derfor søker de også etter løsninger som nettopp optimaliserer dette. Her er e-handel et opplagt alternativ i en travel hverdag, mens e-butikker blir bedre og bedre til å skape inspirerende online-universer, inkludert sosiale medier som oppfordrer kundene til å ta opp kortet.

E-handel vokser videre i Norden

Mobilen er det nye flaggskipet, og mobil e-handel vokser da også eksplosivt i Norden. Ifølge rapporten Dansk E-handel 2017, utarbeidet av DIBS by nets, ligger Sverige i forkant, hvor det nå er mer enn halvparten av svenskene som handler via mobilen. Norge og Danmark ligger hakk i hæl. Årsakene til at man bruker en mobil enhet til å handle online, er omtrent det samme landene imellom. Men Norge skiller seg likevel ut, hvor både kjøp gjennom app og tilbud via e-post er høyest. Til tross for at det er nesten like mange i hvert land som har avbrutt et kjøp fordi nettbutikken ikke var mobiltilpasset, ligger Norge høyere enn de andre landene. Dette kan skyldes at norske nettbutikker ikke er like gode på å mobiltilpasse nettsteder, eller at nordmenn ganske enkelt har mindre tålmodighet når de handler på nettet.

App, kort eller nettbank 

Helt overordnet er det at Danmark, Norge, Sverige og Finland går i takt: Total e-handel vokser i alle fire land. Det er også andre fellestrekk blant de nordiske naboene. Spør man forbrukerne om hvorfor de handler i utenlandske nettbutikker, svarer flertallet: Fordi det er billigere. Slik er det i alle fire land. Det er heller ingen tvil om at forbrukerne på tvers av landegrensene handler mye mer fra smarttelefoner og nettbrett enn de gjorde for bare fem år siden. Det er fellestrekk mellom landene, men absolutt også det motsatte. For 25 prosent av de svenske forbrukerne er faktura er deres foretrukne betalingsmåte online. Ingen av de andre landene nærmer seg en fjerdedel på dette punktet. Kort er suverent nummer én som den mest brukte betalingsmåten i Danmark, Sverige og Norge, men i Finland sitter Netbank tungt på tronen.

Danmark, Sverige og Norge har hver sine respektive betalingsapp, som de er fornøyd med å bruke (henholdsvis MobilePay, Swish og VIPPS). Men finnene har ennå ikke funnet sin favorittapplikasjon, men er til gjengjeld glade for både fakturaer og PayPal. Danmark er det landet som har klarest favoritter, nemlig kort (94 prosent) og MobilePay (37 prosent) og dermed også den tydeligste nedgradering av andre alternativer som (Netbank 12 prosent og 20 prosent. PayPal), mens fordelingen er litt jevnere fordelt i de øvrige landene.

Til gjengjeld er nesten halvparten av forbrukerne i Norge, Sverige og Finland enige om at det er ok å lagre kortinformasjon i forbindelse med en online-betaling. Her er danskene noe mer mistenksomme og står dermed utenfor flertallet.

Fokus på innovasjon

For å være i stand til å imøtekomme den digitale tidsalderens krevende forbrukere, er det ekstremt viktig å øke innovasjonsinnsatsen på tvers av alle områder i virksomheten. Kommende generasjoner som Generation Z vil nok en gang snu bransjen på hodet. Retailere må derfor starte innovasjonsprosessen allerede nå for å gjenoppfinne den tradisjonelle forretningsmodellen for igjen å mestre kunsten å ’connecte’ med kundene, enten det er online eller offline.

Faktaboks

Det er omsetningspotensial i de nordiske landene Danmark, Norge, Sverige og Finland. I 2017 hadde landenes samlet nærmere 20 millioner innbyggere i aldersgruppen 15–74 år som totalt e-handlet for 312,4 milliarder danske kroner (NOK 396 mrd.).