Easygrow og Maria Dalen ble av Sparebank 1 SMN i høst kåret til Årets Kremmer på Innherred og Stjørdal, noe som gjør dem til regionens mest lønnsomme vekstbedrift innenfor handel. (Foto: Sparebank 1 SMN)

Easygrow vant fram mot Jollyroom

Jollyrooms vognpose ‘Nordlys Oslo’ er en ulovlig etterlikning av Easygrows ‘Grandma’, konkluderer Næringslivets konkurranseutvalg i en klagesak.

Publisert

Easygrowt designer, produserer og selger barnevognposer. Jollyroom er Nordens klart største nettbutikk innen barne- og babyprodukter.

«Har vært et stort tap»

Daglig leder Maria Dalen i gründerbedriften Easygrow i Levanger, befinner seg for øyeblikket i Kina, hvor hun jobber med vinterkolleksjonen for 2021. Hun er naturlig nok jublende glad for konklusjonen i klagesaken.

Om det er aktuelt å bruke kjennelsen som grunnlag for en erstatningssak mot Jollyroom? – Det har vi ikke tatt stilling til ennå, sier hun til Retailmagsinet. – Akkurat nå kjenner vi det er godt å få medhold i denne saken og jeg synes avgjørelsen er riktig, også med tanke på våre dyktige ansatte som gjør en kjempejobb. Vi bruker masse ressurser på å utvikle, markedsføre og selge våre vognposer. At en slik stor aktør kopierer et av våre produkter er derfor veldig uheldig. For oss har det vært et stort tap i forbindelse med denne saken.

Bildet viser Easygrows ‘Grandma’ til venstre og Jollyrooms etterlikning ‘Nordlys Oslo’ til høyre. (Foto: Næringslivets konkurranseutvalg)

«Urimelig utnyttelse»

I konkurranseutvalgets enstemmige uttalelse heter det «at Jollyrooms ‘Nordlys Oslo’ er en ulovlig etterlikning i strid med markedsføringsloven § 30. Markedsføring og salg av produktet er en urimelig utnyttelse av Easygrows innsats og resultater, og innebærer en risiko for forveksling. (…) – det samlede inntrykket [er] at innklagede har hatt som strategi å ettergjøre klagers produkter. Markedsforstyrrelsen dette skaper, forsterkes av at innklagede også har anvendt klagers varemerke Easygrow som betalt søkeord på nettet. Det er derfor utvalgets syn at det foreligger skjerpende forhold som medfører at markedsføring og salg av kopiproduktet også er i strid med markedsføringslovens § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende imellom.»

‘Årets Kremmer’ og ‘Best i test’

Easygrow er en gründerbedrift som har markert seg sterkt i sin nisje, og er bl.a. av Sparebank 1 SMN i høst kåret til ‘Årets Kremmer’ på Innherred og Stjørdal. Gründerne lar seg ikke stoppe av den kjedelige saken som har versert i høst:

– Nei, til tross denne saken har vi satset videre på flere modeller vognposer der en av modellene, ‘NORD’, nå nylig ble kåret til ‘Best i test’ av Babytesterne.no. Jeg tror suksessen vi nå opplever skyldes dyktige ansatte samt at vi lytter til hva foreldre ønsker å ha. Som liten bedrift i et stort marked er dette veldig viktig. Akkurat nå gleder vi oss over avgjørelsen og ser fram til å planlegge en ny sesong, sier Maria Dalen til Retailmagasinet.

Powered by Labrador CMS