Du er her

Elkjøp vant Franny Award 2018

Elkjøp Norge vant Franny Award som ble delt ut på Franchisekonferansen i dag.
Av Nils Vanebo
Publisert 07.03.2018 14:59

– Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter. Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel, sa Frode Finsrud, daglig leder i Cappa og juryleder.

Prisen ble delt ut på Franchisekonferansen som arrangeres av Virke og FranchiseArkitekt.

– Vi hadde nok ikke vunnet for fem år siden, erkjente Frank Rune Røvde som er Franchise Manager Norway i Elkjøp Norge.

Han sa i takketalen at inntjeningen er blitt bedre, og at de har fått en bedre franchiseavtale.

Klimaet i handlerådet er blitt klart bedre de senere årene.

– Lønnsomhet, lønnsomhet, lønnsomhet. Er det på plass, kommer det andre etter, sa Røvde.

Han sa at det betyr noe for dem å motta prisen.

– Vi får noe positivt å snakke om internt i kjeden. Det er viktig å snakke positivt om hverandre.

De fire øvrige kjedene som var i finalen var: Circle K, Specsavers, Slettvoll og Pizzabakeren.

Hvilke konsekvenser det får for en franchisekjede å motta prisen, er naturlig nok vanskelig å si da dette er første år Franny Award deles ut i Norge. Men i Sverige har den vært delt ut i en rekke år. Sibylla vant prisen i Sverige for noen år siden og erfarte at rekruttering ble lettere etterpå.

– Muligens vil det kunne ble lettere å få finansiering for franchisetakere i kjeder som har vunnet prisen, sa Frode Finsrud, juryens leder.

Han sa følgende om Elkjøp før det ble røpet hvem som vant:

"Elkjøp ble etablert i Norge i 1962. De ekspanderte til Sverige og Danmark i 1997, Finland og Island i 1999, Færøyene i 2005 og Grønland i 2007. Elkjøp har nå flere enn 400 varehus i Norden, hvorav 153 er franchise-eid. Lefdal har som kjent nylig blitt innlemmet i samme konsept, selv om de har hatt samme eier i mange år.

Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter. Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel. Elkjøp har sterkt fokus på omnikanal, og har lyktes med å skape en tilnærmet sømløs handleopplevelse mellom de ulike salgskanalene varehus, internett og kundesenter.

Elkjøp har svært tilfredse og lojale franchisetakere, og kjedekontoret tilbyr alle støttefunksjoner de trenger."